Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Ošetřovatelství jako vědní disciplína, východiska ošetřovatelství, vymezení oboru, pojmy a definice ošetřovatelství, obory ošetřovatelství, vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. Holistická filozofie ošetřovatelství,metaparadigma ošetřovatelství. Dějiny českého ošetřovatelství a vývoj českého ošetřovatelského školství. Historický vývoj ošetřovatelství v Evropě, ve světě, historický vývoj ošetřovatelského vzdělávání. 2. konzultace: Ošetřovatelský proces - teorie ošetřovatelského procesu, definice, historický pohled na vývoj oš. procesu, fáze a znaky, význam aplikace procesu do klinické praxe, dokumentace. Pojetí moderního ošetřovatelství - koncepce ošetřovatelství v ČR, charakteristika a zaměření oboru, znaky moderního ošetřovatelství, charakteristické rysy. Role sestry - osobnost a vlastnosti sestry, profesní příprava a kompetence sester, regulační systém ošetřovatelské profese, registrace, legislativa v ošetřovatelství. Výzkum v ošetřovatelství - charakteristika výzkumu, oblasti výzkumu, metodika výzkumu, podíl sestry na výzkumu, význam výzkumu pro rozvoj ošetřovatelství, ošetřovatelské modely. Samostudium: Samostudiem si studenti osvojí část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech. Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura. Zpětná vazba probíhá formou případových studií nebo seminárních prací, ve kterých vyučující v přímém kontaktu se studujícími ověřuje, jak pochopili látku a jak jsou připraveni k dalšímu studiu. Ke kontaktu a k zaznamenávání průběžných studijních výsledků je využíván informační systém školy, záznamy v něm slouží jako doklad o aktivním naplnění samostudia. Realizace samostudia je předpokladem pro udělení zápočtu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický základ studijního programu ošetřovatelství. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumaní, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské peče o individuální potřeby člověka, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy, s profesními sesterskými národní a mezinárodními organizacemi a jejich činností, se směřováním v oboru a snahou o zvyšování efektivity zdravotnických systémů a se zajišťováním kvality peče o zdraví populace. Cílem bude, aby studenti chápali ošetřovatelství jako vědu, rozuměli jejímu vývoji, historii, současné koncepci českého ošetřovatelství, vzdělávání, ošetřovatelské praxi a legislativě, aby pochopili vztahy zdraví - nemoc - ošetřovatelství - prostředí.
Oborové znalosti: Studenti umí: vyjmenovat metaparadigma ošetřovatelství a popsat vztahy mezi zdravím - nemocí - ošetřovatelstvím a prostředím, definovat ošetřovatelskou péči o člověka z pohledu holistické filozofie, vyjmenovat okolnosti vzniku a historii ošetřovatelského procesu, definovat pojetí moderního ošetřovatelství a koncepci ošetřovatelství v ČR, vysvětlit role sestry, regulační systém ošetřovatelské profese a registraci sester, popsat specifiku výzkum v ošetřovatelství. Oborové dovednosti: Studenti umí: dohledat informace a zdroje o činnosti mezinárodních a národní sesterských profesních organizací a použít je k rozšíření teoretických znalostí z oboru, dohledat dokumenty evropské strategie WHO pro vzdělání sester a porodních asistentek a využít je k doformování znalostí o novodobé koncepci ošetřovatelství v Česku a v Evropě, na základě legislativních znalostí vyhledat informace o uplatnění profese všeobecné sestry v evropském regionu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Požadavkem pro udělení zápočtu bude 90% účast na přednáškách a vypracování akceptovatelné seminární práce. V seminární práci studenti zpracují jedno z témat předmětu ošetřovatelství podle zadání vyučujícího. V práci studenti prokážou schopnost samostatně pracovat s dohledanými informacemi při použití získaných teoretických znalostí z oboru. Předmět bude zakončen ústní zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 223 s. ISBN 978-80-247-3625-9. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
GURKOVÁ,E. A KOL. Vybrané ošetřovateľské diagnózy v klinickej praxi. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978- 80-8063-308-0..
-
JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: GRADA Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2010. 1 online zdroj (208 stran). ISBN: 978-80-247-3224-4; 978-80-247-6628-7.
-
MAREČKOVÁ,J. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1399-3..
-
NANDA INTERNATIONAL. NANDA - ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009 - 2011. Praha: Grada Publishing. 2010. 480s.. ISBN 978-80-247-3423-1.
-
PLEVOVÁ, I. A KOL. Ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3558-0.. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu.. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. ET AL. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
TOMAGOVÁ, M., BÓRIKOVÁ, I., ET AL. Potreby v ošetrovatelstve.. Martin, 2008. ISBN 978-80-8063-270-0.
-
VÖRÖSOVÁ, G., ET AL. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovateľstve.. Martin, 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.
|