Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Vymezení a znaky vědního oboru ošetřovatelství. 2. Filozofie v ošetřovatelství. 3. Holistická filozofie ošetřovatelství. 4. Metaparadigma ošetřovatelství. 5. Historický vývoj ošetřovatelství ve světě. 6. Profesionalizace ošetřovatelského poslání. 7. Legislativní základ pro výkon zdravotnického povolání. 8. Regulace, samoregulace profese. 9. Národní a mezinárodní profesní organizace. 10. Koncepční modely a teorie ošetřovatelství. 11. Humanistické modely ošetřovatelství. 12. Modely interpersonálních vztahů v ošetřovatelství. Klasifikační systémy v ošetřovatelství. Témata seminářů: 1. Formy a metody ošetřovatelské péče. 2. Počátky ošetřovatelské péče v českých zemích. 3. Významné osobnosti českého ošetřovatelství. 4. Významné osobnosti světového ošetřovatelství. 5. Profesionalizace ošetřovatelského povolání v českých zemích. 6. Role, funkce, kompetence sestry. 7. Image sestry. 8. Humanistické organizace. 9. Ošetřovatelský model Virginie Henderson. 10. Ošetřovatelský model Marjory Gordon. 11. Uplatnění klasifikačního systému NANDA. 12. Uplatnění klasifikačního systému NIC, NOC v ošetřovatelství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický základ studijního programu ošetřovatelství. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumaní, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Cílem výuky je pochopení ošetřovatelství jako vědy, porozumění jejímu vývoji, historii, současné koncepci českého ošetřovatelství, vzdělávání, ošetřovatelské praxi a legislativě, aby studenti pochopili vztahy zdraví - nemoc - ošetřovatelství - prostředí.
Odborné znalosti: Student prokazuje široké znalosti podstaty ošetřovatelství jako vědního oboru založeného na holistické filozofii. Je schopen popsat vztahy mezi zdravím - nemocí - ošetřovatelstvím a prostředím. Student prokazuje znalosti v pojetí moderního ošetřovatelství a koncepci ošetřovatelství v ČR, jeho vývoj a legislativní základy. Odborné dovednosti: Student umí použít základní ošetřovatelské modely a klasifikační systémy v prostředí české ošetřovatelské praxe. Student je schopen prakticky použít klasifikační systémy v české ošetřovatelské praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet seminární práce, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2010. 1 online zdroj (208 stran). ISBN: 978-80-247-3224-4; 978-80-247-6628-7.
-
PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2006, 152 s. ISBN 80-247-1211-3.. 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
PLEOVÁ, I. Ošetřovatelství II. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2011. 1 online zdroj (224 stran). ISBN: 978-80-247-3558-0; 978-80-247-7103-8; 978-80-247-7104-5.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2018. ISBN: 978-80-271-0888-6. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
SYSEL, D., BELEJOVÁ, H. 2011. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, ISBN 978-80-7399-289-7.
-
VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A., 2015. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada. 144 s. ISBN 978-80-247-5304-1.
|