Vyučující
|
-
Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Volešová Iva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: Vymezení a znaky vědního oboru ošetřovatelství. Filozofie v ošetřovatelství. Metaparadigma ošetřovatelství. Historický vývoj ošetřovatelství. Profesionalizace ošetřovatelského poslání. Koncepční modely a teorie ošetřovatelství. Humanistické modely ošetřovatelství. 2. Konzultace: Legislativní základ pro výkon zdravotnického povolání. Role, funkce, kompetence Dětské sestry. Regulace, samoregulace profese. Národní a mezinárodní profesní organizace Témata seminářů: 3. Konzultace: Holistická filozofie ošetřovatelství. Vývoj ošetřovatelství na našem území. Modely interpersonálních vztahů v ošetřovatelství. Samostudium: Změny ve vzdělání v ošetřovatelství po roce 2004. Klasifikační systémy v ošetřovatelství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Odborné znalosti: Student prokazuje široké znalosti podstaty ošetřovatelství jako vědního oboru založeného na holistické filozofii. Je schopen popsat vztahy mezi zdravím - nemocí - ošetřovatelstvím a prostředím. Student prokazuje znalosti v pojetí moderního ošetřovatelství a koncepci ošetřovatelství v ČR, jeho vývoj a legislativní základy. Odborné dovednosti: Student umí použít základní ošetřovatelské modely a klasifikační systémy v prostředí české ošetřovatelské praxe. Student je schopen prakticky použít klasifikační systémy v české ošetřovatelské praxi. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s dětským pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet seminární práce, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2010, 206 s. ISBN 978-80-247-3224-4.. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2006, 152 s. ISBN 80-247-1211-3.. 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, 2018, 286 s. ISBN 978-80-271-0888-6.. ISBN 978-80-271-0888-6.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství II. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2011. 1 online zdroj (224 stran). ISBN: 978-80-247-3558-0; 978-80-247-7103-8; 978-80-247-7104-5.
-
SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
-
VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A., 2015. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada. 144 s. ISBN 978-80-247-5304-1.
|