Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Vymezení a znaky vědního oboru ošetřovatelství. 2. Filozofie v ošetřovatelství. 3. Holistická filozofie ošetřovatelství. 4. Metaparadigma ošetřovatelství. 5. Historický vývoj ošetřovatelství ve světě. 6. Profesionalizace ošetřovatelského poslání. 7. Legislativní základ pro výkon zdravotnického povolání. 8. Role, funkce, kompetence Dětské sestry. Regulace, samoregulace profese. 9. Národní a mezinárodní profesní organizace. 10. Koncepční modely a teorie ošetřovatelství. 11. Humanistické modely ošetřovatelství. 12. Modely interpersonálních vztahů v ošetřovatelství. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Odborné znalosti: Student prokazuje široké znalosti podstaty ošetřovatelství jako vědního oboru založeného na holistické filozofii. Je schopen popsat vztahy mezi zdravím - nemocí - ošetřovatelstvím a prostředím. Student prokazuje znalosti v pojetí moderního ošetřovatelství a koncepci ošetřovatelství v ČR, jeho vývoj a legislativní základy. Odborné dovednosti: Student umí použít základní ošetřovatelské modely a klasifikační systémy v prostředí české ošetřovatelské praxe. Student je schopen prakticky použít klasifikační systémy v české ošetřovatelské praxi. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s dětským pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet seminární práce, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2010. 1 online zdroj (208 stran). ISBN: 978-80-247-3224-4; 978-80-247-6628-7.
-
PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2006, 152 s. ISBN 80-247-1211-3.. 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2018, 288 s. ISBN 978-80-271-0888-6.. ISBN 978-80-271-0888-6.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství II. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2011. 1 online zdroj (224 stran). ISBN: 978-80-247-3558-0; 978-80-247-7103-8; 978-80-247-7104-5.
-
SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
-
VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A., 2015. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada. 144 s. ISBN 978-80-247-5304-1.
|