Předmět: Speciální pedagogika

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KO/SPVK5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. konzultace: Somatopedie Psychopedie Etopedie 2. konzultace: Kompenzační pomůcky, hry Alternativní a augmentativní komunikace Samostudium: Surdopedie Oftalmopedie Parciální nedostatky Kombinované vady

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o zdravotně a mentálně postižené. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Oborové znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti umí charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používají odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům. Oborové dovednosti: V rámci teoretických znalostí studenti umí charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používají odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům. Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na výuce, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • FRANIOK, P. Speciální pedagogika- vybrané problémy. 1.vyd. Ostrava: PF OU Ostrava, 2006.63s.. 2006. ISBN 80-7368-161-7.
  • Hájková V. Inkluzivní pedagogika - teorie a praxe. Grada, 2010. 217 s.ISBN 978-80-247-3070-7.
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, s.r.o., 2006. ISBN 80-7257-730-5..
  • KOCUROVÁ, M. a kol. Speciální pedagogika pro pomáhající profese.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • LECHTA,V. Základy inkluzivní pedagogiky. 1.vyd. Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brna Paido, 234 s. ISBN 80-85931-65-6. 1998.
  • VÍTKOVÁ, M. ET AL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004.
  • VOTAVA, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 168 str., skripta, Karolina, 2003.. ISBN 80-246-0708-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr