Vyučující
|
-
Křečková Tůmová Naděžda, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: vývoj sociologie jako samostatné vědní disciplíny, základní paradigmata sociologického myšlení, normy a deviantní chování, stratifikace společnosti, teorie role, každodennost a sociální interakce, základní vymezení sociologie medicíny, interpretace nemoci v sociologickém kontextu, Talcott Parsons. Samostudium: 1. proces socializace, sociální kontrola, 2. problematika sociálních skupin, typologie, význam primárních skupin, kolektivní chování, 3. každodennost a sociální interakce, 4. proces sociologického výzkumu, základní metody sběru dat v sociologickém výzkumu, konstrukce, výzkumného nástroje, interpretace závěrů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje základní vědomosti z oboru sociologie. Seznamuje s vývojem sociologie jako vědecké disciplíny, se základními paradigmaty sociologického myšlení a s čelními představiteli historie této vědy. Pozornost je věnována procesu socializace, problematice sociální kontroly, norem, deviací, sociální stratifikace, tender a sexuality. Předmět se rovněž věnuje etapám životního a rodinného cyklu se zaměřením na život v rodině a přibližuje základní sociologické teorie. Pozornost v rámci předmětu je zaměřena na sociologii medicíny a na základní modely vztahů mezi zdravotníky a pacienty. Předmět dává rovněž základní znalost procesu a metod sociologického výzkumu.
Odborné znalosti: Student je seznámen s tím, co předcházelo vzniku sociologie, je schopen charakterizovat základní sociologické směry a umí definovat význam procesu socializace. Student má přehled a umí charakterizovat základní sociologické teorie (jako např. teorie sociálních skupin, sociální stratifikace, deviantního chování, teorie role), čímž lépe porozumí vybraným aspektům lidského jednání i v rámci své budoucí profese. Student chápe význam sociologie medicíny včetně hlavních zaměření této subdisciplíny (vnímání nemoci, vliv nemoci na život jedince a rodiny, modely vztahů v medicíně). Student umí popsat všechny fáze sociologického výzkumu a je seznámen se základními metodami sběru sociologických dat, které umí charakterizovat. Odborné dovednosti: Student umí zařadit vybrané sociologické teorie do hlavních sociologických směrů. Student je schopen na základě reálného stavu přiřadit vztahy zdravotníků a pacientů k jednotlivým teoretickým modelům, a to včetně praktického vyhodnocení pozitivních a negativních důsledků uplatnění těchto modelů v konkrétní situaci. Student je schopen připravit vlastní jednoduché výzkumné šetření včetně výběru vhodné metody sběru dat a konstrukce jednoduchého výzkumného nástroje.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: aktivní účast na seminářích a ověření praktických odborných znalostí z oboru sociologie v písemném testu
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd. Praha: Grada, 2005. 188 s.. 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
COOKE, H. Sociology in Nursing and Healthcare. Elsevier Health Sciences UK. 2008. ISBN: 9780443101557.
-
EARLE, S., and LETHERBY, G. eds. The sociology of Healthcare. A Reader for Health Professionals. 2008. Macmillan Education UK. 2008. ISBN: 9781403940803.
-
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1..
-
PETRUSEK, M. Dějiny sociologie. Praha: Grada Publishing, 2011, ISBN 978-80-247-3234-3.. ISBN 978-80-247-3234-3.
-
PETRUSEK, M. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009, ISBN 978-80-87207-02-4.. ISBN 978-80-87207-02-4.
-
URBAN, L. Sociologie. Praha: Grada. 2017. ISBN: 978-80-247-5774-2. Praha: Eurolex Bohemia, a. s, 2006.
|