Vyučující
|
-
Křečková Tůmová Naděžda, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Vývoj sociologie jako samostatné vědní disciplíny, základní paradigmata sociologického myšlení. Proces socializace, sociální kontrola, normy a deviantní chování. Stratifikace společnosti. 2. konzultace: Základní vymezení sociologie medicíny, nemoc a zdraví v sociologickém kontextu. Talcott Parsons a jeho pojetí nemoci, role lékaře a role pacienta. Modely vztahů v medicíně, vývoj vztahu lékaře a pacienta. Samostudium: "Hlavní představitelé sociologie - Comte, Spencer, Weber, Tönnies, Dürkheim, ?.. "Sociální útvary (typologie sociálních skupin). "Význam primárních skupin pro rozvoj jedince. "Specifika kolektivní chování, davy. Koncept životního a rodinného cyklu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje základní vědomosti ze základů sociologie. Seznamuje s vývojem sociologie jako vědecké disciplíny, se základními paradigmaty sociologického myšlení a s čelními představiteli historie této vědy. Pozornost je věnována procesu socializace, problematice sociální kontroly, norem, deviací a sociální stratifikace. Předmět se rovněž věnuje etapám životního a rodinného cyklu a přibližuje základní sociologické teorie. Pozornost v rámci předmětu je zaměřena na sociologii medicíny a na základní modely vztahů mezi zdravotníky a pacienty.
Odborné znalosti: Student je seznámen s tím, co předcházelo vzniku sociologie, je schopen charakterizovat základní sociologické směry a umí definovat význam procesu socializace. Student má přehled a umí charakterizovat základní sociologické teorie (jako např. teorie sociálních skupin, sociální stratifikace, deviantního chování, teorie role), čímž lépe porozumí vybraným aspektům lidského jednání. Student chápe význam sociologie medicíny včetně hlavních zaměření této subdisciplíny (vnímání nemoci, vliv nemoci na život jedince a rodiny, modely vztahů v medicíně).. Odborné dovednosti: Student umí zařadit vybrané sociologické teorie do hlavních sociologických směrů. Student je schopen na základě reálného stavu přiřadit vztahy zdravotníků a pacientů k jednotlivým teoretickým modelům, a to včetně praktického vyhodnocení pozitivních a negativních důsledků uplatnění těchto modelů v konkrétní situaci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na přednáškách, splnění podmínek písemného zápočtu, jehož zaměření bude dáno tématy napříč celým předmětem. Studenti budou v rámci testu odpovídat svými slovy na předem připravené otázky, za které budou bodově hodnoceni. Minimální hranice pro splnění podmínek úspěšného absolvování předmětu je 50 % z maximálního počtu bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd. Praha: Grada, 2005. 188 s.. 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
COOKE, H. Sociology in Nursing and Healthcare. Elsevier Health Sciences UK. 2008. ISBN: 9780443101557.
-
EARLE, S., and LETHERBY, G. eds. The sociology of Healthcare. A Reader for Health Professionals. 2008. Macmillan Education UK. 2008. ISBN: 9781403940803.
-
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
-
Petrusek, M. Dějiny sociologie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3.
-
PETRUSEK, M. Základy sociologie. 2009. ISBN 978-80-87207-02-4.
-
URBAN, L. Sociologie. Praha: Grada. 2017. ISBN: 978-80-247-5774-2. Praha: Eurolex Bohemia, a. s, 2006.
|