Vyučující
|
-
Křečková Tůmová Naděžda, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Vývoj sociologie jako samostatné vědní disciplíny. 2. Proces socializace, sociální kontrola. 3. Normy a deviantní chování. 4. Stratifikace společnosti. 5. Problematika sociálních skupin, typologie. 6. Teorie role, každodennost. 7. Životní a rodinný cyklus. 8. Základní vymezení sociologie medicíny. 9. Interpretace nemoci v sociologickém kontextu. Talcott parsons. 10. Fáze nemoci. 11. Proces sociologického výzkumu. 12. Základní metody sběru dat v sociologickém výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základní sociologické pojmy, teorie a výzkum. Vede ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k medicíně a ošetřovatelství. Studenti se seznámí se základními kategoriemi sociologie, se sociologickými perspektivami zdraví a nemoci a jejich analýzou, s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi. Získají poznatky o sociálních vztazích v rodině a profesní skupině.
Odborné znalosti: Student je seznámen s tím, co předcházelo vzniku sociologie, je schopen charakterizovat základní sociologické směry a umí definovat význam procesu socializace. Student má přehled a umí charakterizovat základní sociologické teorie (jako např. teorie sociálních skupin, sociální stratifikace, deviantního chování, teorie role), čímž lépe porozumí vybraným aspektům lidského jednání. Student chápe význam sociologie medicíny včetně hlavních zaměření této subdisciplíny (vnímání nemoci, vliv nemoci na život jedince a rodiny, modely vztahů v medicíně). Student umí popsat všechny fáze sociologického výzkumu a je seznámen se základními metodami sběru sociologických dat, které umí charakterizovat. Odborné dovednosti: Student umí zařadit vybrané sociologické teorie do hlavních sociologických směrů. Student je schopen na základě reálného stavu přiřadit vztahy zdravotníků a pacientů k jednotlivým teoretickým modelům, a to včetně praktického vyhodnocení pozitivních a negativních důsledků uplatnění těchto modelů v konkrétní situaci. Student je schopen připravit vlastní jednoduché výzkumné šetření včetně výběru vhodné metody sběru dat a konstrukce jednoduchého výzkumného nástroje. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na přednáškách, splnění podmínek písemného zápočtu, jehož zaměření bude dáno tématy napříč celým předmětem. Studenti budou v rámci testu odpovídat svými slovy na předem připravené otázky, za které budou bodově hodnoceni. Minimální hranice pro splnění podmínek úspěšného absolvování předmětu je 50 % z maximálního počtu bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd. Praha: Grada, 2005. 188 s.. 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
COOKE, H. Sociology in Nursing and Healthcare. Elsevier Health Sciences UK. 2008. ISBN: 9780443101557.
-
EARLE, S., and LETHERBY, G. eds. The sociology of Healthcare. A Reader for Health Professionals. 2008. Macmillan Education UK. 2008. ISBN: 9781403940803.
-
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1..
-
PETRUSEK, M. Dějiny sociologie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3.
-
PETRUSEK, M. Dějiny sociologie. Praha: Grada Publishing, 2011, ISBN 978-80-247-3234-3.. ISBN 978-80-247-3234-3.
-
URBAN, L. Sociologie. Praha: Grada. 2017. ISBN: 978-80-247-5774-2. Praha: Eurolex Bohemia, a. s, 2006.
|