Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Úvod do předmětu, základní terminologie. Polohování - rozdělení dle indikace a cílů, zásady manipulace s pacientem. 2. konzultace: Specifika rehabilitačního ošetřovatelství v indikační oblasti vnitřního lékařství, pediatrie, geriatrie. 3. konzultace: Specifika rehabilitačního ošetřovatelství v indikační oblasti neurologie, traumatologie. Témata seminářů: 1. konzultace: Úvod a základní pohybové prvky, lůžko a vybavení nemocničního pokoje - ergonomie. Pasivní a aktivní pohyb, kondiční cvičení. 2. konzultace: Polohování, cévní gymnastika, základní typy respirační fyzioterapie, mobilita, reedukace posturálních funkcí - pomůcky. 3. konzultace: Ekonomie a účelnost pohybu při manipulaci s pacientem - prvky "Školy zad". Samostudium: Léčebná rehabilitace, sociální rehabilitace, pedagogická rehabilitace, pracovní rehabilitace, typy rehabilitačních zařízení. Péče o průchodnost dýchacích cest, péče o celkovou kondici, prevence tromboembolické nemoci, vertikalizace, imobilizační syndrom, psychologický aspekt.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický celek. Je součástí komplexu výuky předmětů z oblasti ošetřovatelských postupů. Studenti si osvojí zásady základních postupů rehabilitace v rámci systémového přístupu v ošetřovatelské péči. Principem výuky je začlenění rehabilitačních principů do ošetřovatelských úkonů s cílem zkvalitnit základní péči o pacienta.
Oborové znalosti: Student se orientuje v základní terminologii, umí vysvětlit zásady polohování, vyjmenovat pomůcky pro polohování i vertikalizaci, popsat problematiku imobilizačního syndromu včetně preventivních opatření. Oborové dovednosti: Student umí realizovat polohovací a vertikalizační proces dle jednotlivých indikačních oblastí, základní terapeutické dovednosti v rámci fyzioterapeutické intervence. Je schopen spolupracovat v multidisciplinárním ošetřovatelském týmu.
|
Předpoklady
|
Splnění požadavků předmětů s ošetřovatelskou tématikou v předcházejících semestrech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na výuce, prokázání praktických dovedností, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
HALADOVÁ, E. Léčebná tělesná výchova - cvičení. 1.vyd. Brno: IDVZP, 135 s.ISBN 80-7013-236-1. 1997.
-
KLUSOŇOVÁ, E., PITNEROVÁ, J. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti: (určeno zdravotním sestrám). 2. vyd. Bmo: NCONZO, 2005. 117 s. ISBN 80-701-3423-2..
-
KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1.vyd. Praha: Galén, s.r.o., 2009. 713s. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Léčebná rehabilitace. 1. vyd., Jinočany : H+H, 1994..
-
KRISTINÍKOVÁ, J. Rehabilitace v ošetřovatelství. Ostrava: OU ZSF, 2006. 59s. ISBN 80-7368-224-9..
-
MÁDLOVÁ, I. Příručka pro ošetřování pacienta s cévní mozkovou příhodou. ČAS..
-
RAŠEV, E. Škola zad. DIREKTA, 1992..
-
STAŇKOVÁ, M. Hodnocení a měřící techniky v ošetřovatelské praxi. 1. vyd., Brno: IDV PZ, 2001. ISBN 80-7013-323-6. ISBN 80-7013-323-6.
-
TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2.vyd., Brno: IDV PZ, 2001. ISBN 80-7013-324-4.
-
VAŇÁSKOVÁ, E. Testování v rehabilitační praxi - cévní mozkové příhody.1.vyd.Brno:NCO NZO,2004.s65.. 2004. ISBN 8070133988.
-
WESTERKAMP, R., MATERNA, A. Zdravá a pružná záda: cviky na posílení a uvolnění zad, na zmírnění bolestí, sestavy při chronických potížích s krční a bederní páteří, speciální programy pro děti a seniory, škola zad v době těhotenství, správné sezení. Praha: Ikar, 2007. 143s. ISBN 978-80-249-0929-5..
|