Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Úvod do předmětu, základní terminologie, polohování - rozdělení dle indikace a cílů, zásady manipulace s pacientem. 2. Léčebná rehabilitace, sociální rehabilitace, pedagogická rehabilitace, pracovní rehabilitace, typy rehabilitačních zařízení. 3. Péče o průchodnost dýchacích cest, péče o celkovou kondici, prevence TEN. 4. Imobilizační syndrom, psychologický aspekt. 5. Specifika rehabilitačního ošetřovatelství v indikační oblasti traumatologie. 6. Specifika rehabilitačního ošetřovatelství v indikační oblasti vnitřního lékařství, geriatrie. 7. Specifika rehabilitačního ošetřovatelství v indikační oblasti ortopedie. 8. Specifika rehabilitačního ošetřovatelství v indikační oblasti neurologie. Témata cvičení: (2 hod./týden) 1. Úvod a základní pohybové prvky, ergonomie - "Škola zad". 2. Pasivní pohyb. Aktivní pohyb. 3. Dechová gymnastika, respirační fyzioterapie. 4. Dechová gymnastika, respirační fyzioterapie. 5. Kondiční cvičení. Polohování. 6. Reedukace posturálních funkcí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický celek. Je součástí komplexu výuky předmětů z oblasti ošetřovatelských postupů. Studenti si osvojí zásady základních postupů rehabilitace v rámci systémového přístupu v ošetřovatelské péči. Principem výuky je začlenění rehabilitačních principů do ošetřovatelských úkonů s cílem zkvalitnit základní péči o pacienta.
Odborné znalosti: Student se orientuje v základní terminologii, umí vysvětlit pojem rehabilitace, zásady polohování, vyjmenovat pomůcky pro respirační fyzioterapii a reedukaci posturálních funkcí, popsat problematiku imobilizačního syndromu včetně preventivních opatření. Odborné dovednosti: Student umí realizovat polohovací a vertikalizační proces dle jednotlivých indikačních oblastí, základní terapeutické dovednosti v rámci rehabilitační intervence. Je schopen spolupracovat v rámci multidisciplinárního ošetřovatelského týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
zápočet: ověření praktických odborných dovedností a obecných způsobilostí získaných ve výuce cvičení zkouška: ústní zkouška ze stanovených tématických okruhů - ověření odborných znalostí zahrnující obsah výuky předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
GÚTH, A.. Bolesť a škola chrbtice. Bratislava: Liečreh. 2011. ISBN 978-80-88932-30-7.
-
HALADOVÁ, E.. Léčebná tělesná výchova - cvičení. Brno: NCO NZO. 2007. ISBN 978-80-7013-460-3.
-
KLUSOŇOVÁ, E. a J. PITNEROVÁ, 2005. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti. Brno: NCO NZO. 2014. ISBN 978-80-7013-567-9. ISBN 80-701-3423-2.
-
KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
KRISTINÍKOVÁ, J. Rehabilitace v ošetřovatelství. Ostrava: OU ZSF, 2006. 59s. ISBN 80-7368-224-9..
-
KYASOVÁ, M. Možnosti polohování nemocných na lůžku. Interní medicína pro praxi [online]. 2009. 11(2), 96-97. Dostupné z: https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2009/02/12.pdf.
-
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Neurorehabilitace. Praha: Galén. 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
MÁDLOVÁ, I. Příručka pro ošetřování pacienta s cévní mozkovou příhodou. ČAS. 2000.
-
MARŠÁLEK, P. Interna a geriatrie pro fyzioterapeuty a ergoterapeuty - studijní opora pro bakalářské a magisterské studium. Ústí nad Labem: ÚZS UJEP. 2011.
-
MATERNA, A. a R. WESTERKAMP. Zdravá a pružná záda: cviky na posílení a uvolnění zad, na zmírnění bolestí, sestavy při chronických potížích s krční a bederní páteří, speciální programy pro děti a seniory, škola zad v době těhotenství, správné sezení. Praha: Ikar. 2007. ISBN 978-80-249-0929-5.
-
STAŇKOVÁ, M. Hodnocení a měřící techniky v ošetřovatelské praxi. 1. vyd., Brno: IDV PZ, 2001. ISBN 80-7013-323-6. ISBN 80-7013-323-6.
-
TRACHTOVÁ, E., G. TREJTNAROVÁ a D. MASTILIAKOVÁ. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO. 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
|