Předmět: Psychologie obecná, vývojová

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Psychologie obecná, vývojová
Kód předmětu KO/PSYV9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Fáze socializace jedince. 2. Tranzitorní a netranzitorní krize v rodině. 3. Činitelé socializace, Dysfunkční rodiny. 4. Vnímání a jeho poruchy. 5. Myšlení a jeho poruchy. 6. Teorie kognitivního vývoje. 7. Stádia morálního usuzování. 8. Emoce e jejich poruchy. 9. Vědomí a jeho poruchy. 10. Frustrace a deprivace. 11. Psychologie zdraví. 12. Stres, vyhoření. Témata seminářů: 1. Úvod do ontogeneze. 2. Prenatální období. 3. Novorozenecké období. 4. Kojenecké období. 5. Období batolete. 6. Předškolní věk. 7. Vstup dítěte do školy, mladší školní věk. 8. Pubecence, adolescence. 9. Dospělost, stárnutí. 10. Stáří a smrt. 11. Konflikty. 12. Stres a vyhoření.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět zahrnuje poznatky psychologických vědních disciplín - obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie a rozšiřuje poznání studenta o problematiku psychologie zdraví a sociální psychologie. Zvláštní důraz je kladen na duševní zdraví, včetně prevence negativních stavů ve společnosti.
Odborné znalosti: Student zná problematiku sociálního vývoje jedince, sociálního začleňování. Umí charakterizovat specifika rodiny a vlivu rodiny na zdravý vývoj jedince a vztahů. Orientuje se v dysfunkčních rodinách. Zná strukturu osobnosti a zná základní poruchy kognitivních funkcí a psychických stavů. Zná náročné životní situace a jejich podstatu. Odborné dovednosti: Student dovede postihnout rizika sociálního začleňování. Umí aplikovat a rozvíjet principy duševního zdraví a zohlednit ve své profesi specifika funkčních a dysfunkčních rodin. Dovede eliminovat negativní vliv NŽS.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Test k ověření znalostí.
Doporučená literatura
  • Fleischmann, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011. ISBN: 978-80-7414-348-9. Ústí nad Labam. ISBN 978-80-7414-348-9.
  • HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha Grada 2009. ISBN 978-80-247-3037-0. ISBN 978-80-247-3037-0.
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie. 1. díl Praha Grada. 2010. ISBN 978-80-247-3270-1. ISBN 978-80-247-3270-1.
  • KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ, P. Kognitivní trénink v praxi. Praha. Grada. 2009 ISBN 978-80-247-2608-3. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3.
  • ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-4062-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (P19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní