Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: "Pedostomatologie - samostatný obor stomatologické péče, anatomie dutiny ústní, morfologie mléčných a stálých zubů, smíšená dentice "Konzervativně - preventivní péče v pedostomatologii "Traumatologie a chirurgická péče v pedostomatologii "Ortodontická a protetická péče v pedostomatologii Samostudium: Stomatologie - rozdělení oboru zubního lékařství, odborné specializace stomatologie, prevence v pedostomatologii, Úrazy obličeje a chrupu v děském věku Hygienické pomůcky, návyky hygieny dutiny ústní, specifiky dentální hygieny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na specifika onemocnění týkajících se dutiny ústní u dětí všech věkových skupin. Soustřeďuje pozornost především na edukaci v preventivní péči v ambulancích zdravotnických zařízení. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s touto skupinou problémů tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v úzké spolupráci s rodiči dítěte.
Odborné znalosti: Student získá základní přehled o onemocněních duriny ústní, slinných žláz a vedlejších dutin čelistních. Orientuje se v oblasti anatomie, fyziologie, diagnosticko-terapeutickém a ošetřovatelském procesu u pacientů se stomatologickým onemocněním ve všech věkových kategoriích. Rozsah výuky je pouze rámcový a je vodítkem pro studenty k dalšímu studiu dané problematiky. Odborné dovednosti: Student se seznámí s problematikou práce na stomatologických ambulancích a oddělení ústní, čelistní a obličejové chirurgie. Studenti zvládají popsat vyšetřovací a zobrazovací metody, posuzování stavu nemocného v perioperačním období u pacientů dětského a dospělého věku, naučí se zásadám předoperační, interoperační a pooperační péče o nemocné všech věkových kategorií, vč. odlišností, přístupu s ohledem na věkovou kategorii pacienta, zvládnou specifické dovednosti v ambulantní a lůžkové složce a zásady aseptického způsobu práce. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Účast na přednáškách 80 %, aktivita při účasti.
|
Doporučená literatura
|
-
BRANDT, I. Pflegetechniken heute. München: ELSEVIER URBAN&FISCHER, 2010. ISBN 978-3-437-27091-8.
-
DOSTÁLOVÁ, T., SEYDLOVÁ, M. ET AL. Stomatologie. Praha: Grada Publishing, a.s. 2008. 196 s. ISBN 978-80-247-2700-4.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Výkladový ošetřovatelský slovník. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. 568 s. ISBN 978-80-247-2240-5. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-2240-5.
-
Machová, J. et al. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a.s. 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8.. Praha, 2010.
-
NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada Publishing, a.s. 2006. 248 s. ISBN 80-247-1150-8.
-
NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech - dermatovenerologie, oftalmologie, ORL, stomatologie. Praha: Grada Publishing, a.s. 2011. 240 s. ISBN 978-80-247-3422-4. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3422-4.
|