Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. týden: úvod do problematiky ORL, historie oboru 2. týden: základy anatomie ucha, nosu, krku 3. týden: vyšetřovací a zobrazovací metody v ORL 4. týden: obecná ORL 5. týden: speciální ORL 6. týden: traumatologie v ORL 7. týden: základy foniatrie v ORL Témata seminářů: 1. týden: mezioborová spolupráce v ORL 2. týden: topografická anatomie v ORL 3. týden: vyšetřovací metody v ORL - praktické ukázky 4. týden: zobrazovací metody v ORL - praktické ukázky 5. týden: ambulantní péče v ORL 6. týden: operační zákroky v ORL 7. týden: akutní stavy v ORL
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Doplňuje medicínské poznatky z oblasti klinického ošetřovatelství. Zdůrazňuje především prevenci a to především v péči o sluch a zabránění vzniku vážnějšího poškození sluchového ústrojí. Studenty seznamuje s klinickými projevy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním sluchu. Seznamuje studenty s poskytováním péče v multidisciplinárním týmu o pacienty s poruchou sluchu v lůžkových i nelůžkových zdravotnických zařízeních.
Oborové znalosti: Student získá základní přehled o onemocněních ušních, krčních a nosních, kde se prolíná anatomie, fyziologie, diagnosticko-terapeutický proces a ošetřovatelský proces u pacientů všech věkových kategorií. Rozsah výuky je pouze rámcový a je vodítkem pro studenty k dalšímu studiu dané problematiky, vč. nadstavbového oboru foniatrie. Oborové dovednosti: Studenty seznámíme s problematikou práce na oddělení ORL v oblasti dětské a dospělé, studenti zvládají popsat vyšetřovací a zobrazovací metody, posuzování stavu nemocného v perioperačním období u pacientů dětského a dospělého věku, naučí se zásadám předoperační, interoperační a pooperační péče o nemocné všech věkových kategorií, vč. odlišností, přístupu s ohledem na věkovou kategorii pacienta, zvládnou specifické dovednosti v ambulantní a lůžkové složce a zásady aseptického způsobu práce, student zvládá edukaci pacientů nejčastějších klinických onemocnění vyskytujících se v oboru ORL i u akutních stavů.
|
Předpoklady
|
Splnění požadavků předmětů Anatomie I. a II., Ošetřovatelské postupy I., II. a III. a Ošetřovatelství I. a II.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast při výuce, zapojení se do problematiky oboru, studium odborné literatury a kazuistik zápočet formou testu, zkouška formou písemných prací na zadané téma z ošetřovatelské problematiky
|
Doporučená literatura
|
-
ASTL, J. Otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku:pro bakaláře, obor ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2053-4.
-
BETKA, J., ČERNÝ, E. Atlas chirurugie hlavy a krku.. Praha: Grada, 2007. ISBN 97880-247-0529-3.
-
DLOUHÁ, O., VOKŘÁL, J. Novinky ve foniatrii a audiologii.. 2007. ISBN 80-267-0825-4.
-
HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi.. Praha: Grada, 2007. ISBN 97880-247-0529-3.
-
HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J. Otorinolaryngologie [online]. Praha. Galen. Karolinum. 2006. Dostupné z: http://mefanet.lfhk.cuni.cz/clanky.php?aid=18. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1019-1.
-
KLOZAR, J. Speciální otorinolaryngologie. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-346-X.
-
MAZÁNEK, J. Traumatologie orofaciální oblasti. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. 177 s. ISBN 978-80-247-1444-8. 2007. ISBN 978-80-247-1444-8.
|