Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: "Základy anatomie; fyziologie; patologie: Dutina ústní, Hltan, Slinné žlázy, Jícen "Základy anatomie; fyziologie; patologie: Nos, Hrtan, Zevní krk "Základy anatomie; fyziologie; patologie: Ucho, Základy foniatrie a audiologie "Traumatologie v ORL, Akutní stavy v ORL Samostudium: Úvod do oboru ORL, historie, vymezení oboru, vyšetřovací a zobrazovací metody, operační zákroky v dětském ORL, specifika dětského pacienta v ORL. (podklady ke samostudiu budou dodány vyučujícím před začátkem výuky předmětu)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na specifika poruch, vad a onemocnění v oblasti uší, nosu a krku u dětí všech věkových skupin. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s touto skupinou problémů tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v multidisciplinárním týmu.
Odborné znalosti: Student získá základní přehled o onemocněních ušních, nosních a krčních, kde se prolíná anatomie, fyziologie, diagnosticko-terapeutický proces a ošetřovatelský proces u dětských pacientů. Rozsah výuky je pouze rámcový a je vodítkem pro studenty k dalšímu studiu dané problematiky. Odborné dovednosti: Student se seznámí s problematikou práce na Klinice ORL a chirurgie hlavy a krku Masarykovy nemocnice o. z., KZ a.s. v oblasti dětské, studenti zvládají popsat vyšetřovací a zobrazovací metody, posuzování stavu nemocného v perioperačním období u pacientů dětského věku, naučí se zásadám předoperační, interoperační a pooperační péče o nemocné. vč. odlišností, přístupu s ohledem na věkovou kategorii pacienta, zvládnou specifické dovednosti v ambulantní a lůžkové složce a zásady aseptického způsobu práce, student zvládá edukaci dětských pacientů nejčastějších klinických onemocnění vyskytujících se v oboru ORL i u akutních stavů. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Zápočet formou krátké seminární práce na vybraná témata, zadaná vyučujícím před zahájením výuky předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
ASTL, J. Otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku: pro bakaláře, obor ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2053-4.
-
DLOUHÁ, O., VOKŘÁL, J. Novinky ve foniatrii a audiologii. Praha. Galen. Karolinum. 2007. 90s..
-
HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi.. Praha: Grada, 2007. ISBN 97880-247-0529-3.
-
HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J. Otorinolaryngologie [online]. Praha. Galen. Karolinum. 2006. Dostupné z: http://mefanet.lfhk.cuni.cz/clanky.php?aid=18. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1019-1.
-
HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J.. Otorinolaryngologie. Praha. Galen. Karolinum. 2006. 426s. ISBN 80-246-1019-1.
-
KUCHYNKOVÁ, Z. a kol. Dětská otolaryngologie nejčastější situace v ambulantní praxi. Praha. Grada. 2015. 144s. ISBN 978-80-247-4177-2.
-
NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech - dermatovenerologie, oftalmologie, ORL, stomatologie. Praha: Grada Publishing, a.s. 2011. 240 s. ISBN 978-80-247-3422-4. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3422-4.
-
PLZÁK, J. a kol. ORL pro všeobecné praktické lékaře. Praha. Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o. 2011. 148s. ISBN 978-8086-30-790-9.
-
ŠLAPÁK, I, URÍK, M. Dětská otorinolaryngologie. 2.vyd. Praha. Mladá fronta. 2019. 368s. ISBN 978-80-204-5426-3.
|