Vyučující
|
-
Sameš Martin, prof. MUDr. CSc.
-
Stupková Daša, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. týden: Ischemické a krvácivé mozkové příhody 2. týden: Vertebrogenní onemocnění - výhřez meziobratlové ploténky, degenerativní stenóza, olistéza 3. týden: Mozkové nádory u dospělých a u dětí, nádory páteře a míchy 4. týden: Kraniocerebrální traumata, poranění míchy 5. týden: Infekční choroby nervového sytému 6. týden: Úrazy periferních nervů, úžinové syndromy 7. týden: Hydrocefalus u dětí a u dospělých, normotenzní hydrocefalus Témata seminářů: 1. týden: Celkové posouzení pacienta v neurologii sestrou (fyzikální vyšetření, posouzení vědomí). Vyšetřovací metody v neurologii (příprava pacienta na vyšetření, monitorace po vyšetření). 2. týden: Ošetřovatelská péče o pacienta s cévní mozkovou příhodou v akutní, subakutní a v rehabilitační fázi. 3. týden: Ošetřovatelská péče o pacienta s vertebrogenním onemocněním. Oše. péče o pacienta s meningitidou, encefalitidou. 4. týden: Ošetřovatelská péče o pacienty s nádorem mozku, páteře, míchy. 5. týden: Ošetřovatelská péče o pacienta s roztroušenou sklerózou. Oše. péče o pacienta s normotenzním hydrocefalem. 6. týden: Ošetřovatelská péče o pacienta s epilepsií. Oše. péče o pacienta s migrénou. 7. týden: Ošetřovatelská péče o pacienty s degenerativním onemocněním nervové soustavy (Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba, Amyotrofická laterální skleróza).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním, které postihují nervový systém a které výrazně ovlivňují kvalitu života člověka.
Oborové znalosti: Student zná příčiny, etiologii a příznaky jednotlivých onemocnění nervového systému. Student zná základní postupy při diagnostice a léčbě neurologických onemocnění. Student umí popsat specifika ošetřovatelské péče o pacienty s neurologickým onemocněním. Oborové dovednosti: Student umí vypracovat plán ošetřovatelské péče v kontextu specifik neurologického onemocnění. Student umí vypracovat edukační plán pro pacienty s vybranými neurologickými onemocněními.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Splnění zápočtu: min. 80 % účast na seminářích, splnění zápočtového testu min. na 75%. vypracování edukačního materiálu na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
BRANDT, I. Pflegetechniken heute.. München: ELSEVIER URBAN&FISCHER, 2010. ISBN 978-3-437-27091-8.
-
KEJKLÍČKOVÁ, I. Logopedie v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-2835-3.
-
MARKOVÁ, M., FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřování pacientů s tracheostomií. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009. ISBN 80-7013-445-3.
-
SAMEŠ, M. et al. Neurochirurgie. 1. vydání.. Praha: Maxdorf, 2005. ISBN 80-7345-072-0.
-
SEIDL, Z. a J. OBENBERGER. Neurologie pro studium i praxi. Praha: Grada Publishing, 2004. 364 s., ISBN 80-247-0623-7.. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2733-2.
-
SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4107-9.
-
TYRLÍKOVÁ, I., BAREŠ, M. et al. Neurologie pro nelékařské obory. 2. rozšířené vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-80-7013-540-2.. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-80-7013-540-2.
-
WENDSCHE, P. ET AL. Poranění míchy - ucelená ošetřovatelsko-rehabilitační péče.. Brno: NCONZO, 2009. ISBN 978-80-7013-504-4.
|