Vyučující
|
-
Altová Lucie, MUDr.
-
Stupková Daša, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Kraniocerebrální poranění, poranění míchy u dětí. 2. Křečové stavy a poruchy vědomí u dětí. Intoxikace. Svalové poruchy. 3. Infekční onemocnění nervového systému. Bolesti hlavy 4. Kardiopulmonální resuscitace u dětí. 5. Hydrocefalus a vrozené vady. Intrakraniální tumory. DMO. Témata seminářů: 2. Konzultace: 1. Posuzování v neurologii - fyzikální sesterský assessment 2. Diagnostika v neurologii - vyšetřovací metody (příprava na vyšetření, specifika péče po vyšetření). 3. Ošetřovatelský proces u dítěte s cévní mozkovou příhodou. 4. Ošetřovatelský proces u dítěte s migrénou. 5. Ošetřovatelský proces u dítěte s neuro vývojovou poruchou - dětská mozková obrna, retardace vývoje, autizmus. Samostudium: Ošetřovatelský proces u dítěte s neuroinfekcí (meningitida, encefalitida). Ošetřovatelský proces u dítěte s degenerativním onemocněním nervové soustavy. Ošetřovatelský proces u dítěte s nádorovým onemocněním nervové soustavy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který se na úvod soustředí na etiopatogenezi, diagnostiku a terapii onemocnění centrálního nervového systému, periferního nervového systému, kostí, kryjících nervový systém, svalů žláz s vnitřní sekrecí, mající vztah k nervovému systému. Student/ka se seznámí s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb dětí všech věkových skupin změněných v souvislosti s onemocněními, které postihují nervový systém, a které výrazně ovlivňují kvalitu života.
Odborné znalosti: Student zná příčiny, etiologii a příznaky jednotlivých onemocnění nervového systému. Student zná základní postupy při diagnostice a léčbě neurologických onemocnění. Student umí popsat specifika ošetřovatelské péče o dětské pacienty s neurologickým onemocněním. Odborné dovednosti: Student umí vypracovat plán ošetřovatelské péče v kontextu specifik neurologického onemocnění. Student umí vypracovat edukační plán pro pacienty s vybranými neurologickými onemocněními. Obecné způsobilosti: Student je schopen využít získané znalosti a dovednosti při zajištění ošetřovatelského procesu u jednotlivých neurologických onemocnění v klinické praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Splnění zápočtu: splnění zápočtového testu min. na 75 % Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁLOVÁ, L., GÁL, O., HAGAROVÁ, A. et al. Současné trendy v rehabilitaci pacientů s roztroušenou sklerózou. Olomouc: Solen, Medical education, [2016]. Meduca. ISBN 978-80-7471-172-5.
-
KEJKLÍČKOVÁ, I. Logopedie v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-2835-3.
-
MARKOVÁ, M., FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřování pacientů s tracheostomií. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009. ISBN 80-7013-445-3.
-
SEIDL, Z. Neurologie pro studium i praxi. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5247-1.
-
SLEZÁKOVÁ, Z. Ošetřovatelství v neurologii. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4868-9.
-
ŠINÁGLOVÁ, Z. Ošetřovatelská péče v neurologii: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-249-4.
-
TYRLÍKOVÁ, I., BAREŠ, M. et al. Neurologie pro nelékařské obory. 2. rozšířené vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-80-7013-540-2.. ISBN 978-80-7013-540-2.
|