Vyučující
|
-
Rothová Michaela, Mgr. Bc. MBA
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (4 hod./týden) 1. Komunita jako klient, komunitní péče, komunitní ošetřovatelství. Vývoj komunitních služeb. 2. Role a kompetence dětských sester v komunitní péči. Aktivity dětské sestry v rámci prevence poškození zdraví. Specifické pracovní podmínky dětských sester v komunitní péči. 3. Primární prevence. Preventivní prohlídky dítěte. Dispenzarizace. 4. Specifika komunitní péče o ženu, rodinu. 5. Specifika komunitní péče o klienty s handicapem. Témata seminářů: (4 hod./týden) 1. Pojem zdraví v komunitním ošetřovatelství. Úloha primární, sekundární a terciální prevence v komunitní péči. 2. Ošetřovatelský proces v komunitní péči - poskytování komunitní péče formou ošetřovatelského procesu, fáze, ošetřovatelská dokumentace. 3. Vedení individuální dokumentace v ambulanci. 4. Specifika péče o děti v zařízeních poskytující rehabilitační péči. 5. Specifika péče o děti ve stacionářích a v zařízeních sociálních služeb.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlí primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost. Zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Studentům je objasněn význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb a její hierarchii: jedinec-rodina-obec-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí pro život dětí a jejich rodin. Naučí se ošetřovaní dětských pacientů ve vlastním sociálním prostředí. Dále seznamuje studenty se specifiky péče v zařízeních poskytujících lůžkovou péči v rámci rehabilitační péče nebo lázeňské léčebně rehabilitační péče poskytované dětem, kde jsou doléčovány chronicky nemocné nebo oslabené děti, v denních a týdenních stacionářích v zařízeních sociálních služeb, které se soustřeďují na komplexní a diferencovanou péči a v dětských skupinách poskytujících výchovnou péči.
Odborné znalosti: Student je seznámen s problematikou poskytování ošetřovatelské péče zdravým i nemocným dětským klientům v jejich vlastním sociálním prostředí, poskytování péče klientům a rodinám, skupinám určité komunity, studenta seznámí s realizací ošetřovatelské péči formou ošetřovatelského procesu v komunitní a domácí péči. Bude znát metody a postupy zachování ochrany a podpory zdraví v primární prevenci. Odborné dovednosti: Student pochopí význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb jedince, lidí a její hierarchii. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Naučí se ošetřování klientů ve vlastním sociálním prostředí. Student umí poskytnout péči dětem ve stacionářích a v zařízeních sociálních služeb.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Zápočet: předložení akceptovatelné seminární práce dle zadání a pokynů vyučujícího na zadané téma z oblasti komunitní péče
|
Doporučená literatura
|
-
JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.. ISBN 978-80-247-2150-7.
-
MARKOVÁ, M.. Komunitní ošetřovatelství pro sestry Brno, 2010. ISBN 978-80-7013-499-3.
-
SIKOROVÁ, L. 2012. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, a.s. 184 s. ISBN - 978-80-247-3592-4.. ISBN 978-80-247-3592-4.
|