Předmět: Primární a komunitní péče o dítě

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Primární a komunitní péče o dítě
Kód předmětu KO/PKDK5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: - Primární péče, ochrana a podpora zdraví dítěte a rodiny v primární péči. Sekundární a terciární prevence. - Komunitní péče, komunita, komunitní plánování. - Komunitní ošetřovatelství. 2. konzultace: - Sestra primární a komunitní péče. - Role, kompetence a specifika práce dětských sester v komunitní péči. - Komunitní zdraví. Témata seminářů: 1. konzultace: - Úloha sestry v primární prevenci v komunitní péči. Úloha sestry v sekundární a terciální prevenci v komunitní péči. - Očkování, zdravotní výchova. - Sestra a specifika vedení zdravotnické dokumentace v primární péči. 2. konzultace: - Specifika komunitní péče o rodiny dětí s handicapem. - Komunitní ošetřovatelská péče o děti v paliativní péči. - Specifika komunitní péče o děti a rodiny jiných kultur. Adiktologie v kontextu primární a komunitní péče. Syndrom CAN v terénu primární péče. Samostudium: Historie a vývoj komunitních služeb. Aktivity dětské sestry v rámci prevence poškození zdraví. Specifika péče o děti v zařízeních poskytující rehabilitační péči. Specifika péče o děti ve stacionářích a v zařízeních sociálních služeb. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a emailové korespondence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, objasňuje primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost. Orientuje se na zdraví jedince v komunitě a na problematiku poskytování ošetřovatelské péče zdravým i nemocným dětem v jejich vlastním sociálním prostředí. Zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě, věnuje se pojmu ?komunita? a objasňuje její hlavní sociální funkce. Studenti se seznámí s poskytováním péče dětem a rodinám, skupinám určité komunity, včetně realizace ošetřovatelské péče v komunitní a domácí péči. Naučí se ošetřovaní dětských pacientů ve vlastním sociálním prostředí a budou se orientovat v poskytování zdravotní péče první linie.
Odborné znalosti: Student je seznámen s problematikou poskytování ošetřovatelské péče zdravým i nemocným dětským klientům v jejich vlastním sociálním prostředí, poskytování péče klientům a rodinám, skupinám určité komunity. Student se seznámí s realizací ošetřovatelské péči v komunitní a domácí péči. Bude znát metody a postupy zachování ochrany a podpory zdraví v primární prevenci, ale také v prevenci sekundární a terciární. Odborné dovednosti: Student pochopí význam pojmu ?komunita?, její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb jedince, lidí a její hierarchii. Uvědomí si potřebu zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Naučí se ošetřování dětí ve vlastním sociálním prostředí, vše v kontextu rodiny dítěte. Student bude umět poskytnout péči dětem ve stacionářích a v zařízeních sociálních služeb. Obecné způsobilosti: Student je schopen pracovat v komunitní a domácí péči.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Zápočet: předložení akceptovatelné seminární práce dle zadání a pokynů vyučujícího na zadané téma z oblasti komunitní péče
Doporučená literatura
  • HLUBKOVÁ, Z. a R. LISZTWANOVÁ. Spolupráce rodičů a sester při ošetřování dítěte během hospitalizace: pilotní studie. LOGOS POLYTECHNIKOS. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2017, roč. 8, č. 2, s. 88-99. ISSN 1804-3682..
  • HLUBKOVÁ, Z., SIKOROVÁ, L. Využití hodnotících nástrojů posuzujících strach z bolesti u dětí. Praktický lékař. 2015;95(5):205-210. ISSN 1805-4544. (indexace: SCOPUS)..
  • HOSÁKOVÁ, J. a Z. HLUBKOVÁ. Hodnocení zdravotně sociálních potřeb v komunitní péči. Psychiatrie, časopis pro moderní psychiatrii. Supplementum 2. Praha: TIGIS, 2019, roč. 23, č. 2, s. 10-11. ISSN 1211-7579..
  • HOSÁKOVÁ, J., HLUBKOVÁ, Z. a HYPŠOVÁ, M. Sebepoškozování adolescentů jako edukační problém. Ošetřovatelské perspektivy. 2018;1(1):31-38. DOI: 10.25142/osp.2018.003. ISSN 2570-185X..
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7..
  • STANHOPE, M., LANCASTER, J. Foundations of nursing in the community: community-oriented practice. 4th ed. St. Louis, Mo: Elsevier, 2014. ISBN 978-0-323-10094-6..
  • ŠUPINOVÁ, M. a kol. Ošetrovateľská starostlivosť o dieta v komunite. Bánská Bystrica: DALI-BB, 2017. ISBN 978-80-8141-158-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr