|
Vyučující
|
-
Černý Martin, PhDr. Ing. MSc.
-
Bureš Petr, Mgr. Bc. MBA
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Pedagogika jako věda. 2. Historický vývoj pedagogiky. 3. Edukační teorie. Edukační modely. 4. Sociokulturní aspekty edukace. 5. Edukační proces. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Prezentace edukačních programů. 2. Posuzování v edukačním procesu. 3. Organizační formy edukace. 4. Didaktické metody. 5. Didaktické pomůcky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení dětské sestry na děti všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Součástí předmětu jsou vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky, které se zabývají zákonitostmi rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání dětí s nějakým druhem postižení či znevýhodnění, jejich socializací, a to od jejich narození. Předmětem je zkoumání podstaty a zákonitostí výchovy a edukace jedinců se speciálními potřebami. Student/ka získá znalosti ke zmírnění nebo odstranění poruch sociálních vztahů ovlivněním vad, které jsou jejich příčinami, a současně získá dovednosti pro práci s dětmi se speciálními potřebami.
Odborné znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti prokazují schopnost charakterizovat jednotlivé obory pedagogiky i speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, schopnost popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení. Odborné dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe. Obecné způsobilosti: Student je schopen orientovat se v platné legislativě vztahující se ke vzdělávání jedinců s různým typem postižení, je schopen doporučit kompenzační pomůcky, je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti do ostatních předmětů.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
80% účast na výuce, prokázání odborných a praktických znalostí Zápočet ? prezentace vlastního edukačního programu
|
|
Doporučená literatura
|
-
DUŠOVÁ, B.; HERMANNOVÁ, M.; JANÍKOVÁ, E. a SALOŇOVÁ, R. Edukace v porodní asistenci. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0836-7..
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Studijní texty. 1. vydání. FHS UTB ve Zlíně: 2017, Zlín. 79.S. ISBN 978-80-7454-635-8. [e-kniha]..
-
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Přeložila Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
-
LOUDOVÁ, I., SKORUNKOVÁ, R., ŠVARCOVÁ, E., VONDROUŠOVÁ, J.:. Vybrané kapitoly z pedagogiky a psychologie nejen pro speciální pedagogy, HK: Gaudeamus, 2015, 160 s., ISBN 978-80-7435-427-4..
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7..
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016.
|