|
Vyučující
|
-
Albrecht Jakub, MUDr. Ph.D.
-
Pousková Eliška, Mgr. et Mgr. DiS.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (3 hod./týden) 1. Struktura psychiatrické péče v ČR; právní problematika. 2. Psychiatrické vyšetření ? vyšetřovací metody, symptomy duševních poruch. Léčba v psychiatrii ? farmakoterapie, psychoterapie, další metody (ECT). 3. Poruchy nálady ? deprese, bipolární afektivní porucha. Poruchy osobnosti ? přehled. 4. Mentální anorexie a bulimie ? diagnostická kritéria a terapie. 5. Psychotické poruchy ? klasifikace, diagnostická kritéria Závislost na návykových látkách. Péče o duševní zdraví. v jednotlivých věkových skupinách populace. Témata seminářů: (3 hod./týden) 1. Intenzivní ošetřovatelská péče ? příklady z praxe. 2. Duševních poruchy u dětí a adolescentů ? specifika, kazuistiky, diagnostická kritéria. 3. Sebepoškozování a suicidální jednání. Poruchy příjmu potravy. 4. Neurotické poruchy ? klasifikace, kazuistiky. 5. Organické duševní poruchy ? kazuistiky. Závislosti na návykových látkách ? příklady z praxe. Enuréza a enkopréza.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje studenty s příčinami duševních poruch, včetně specifických otázek dětské psychiatrie (CAN, Münchhausenův syndrom by proxy, suicidiální chování apod.), s jejich diagnostikou, léčbou, prevencí a ošetřovatelskou péčí. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví dětí a k péči o nezletilé, ohrožené závislostmi na psychoaktivních látkách. Dále pak o odlišnosti individuální péče jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb (ambulantní péče, jednodenní péče, lůžková péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta).
Odborné znalosti: Student umí: ? rozpoznat klinické projevy duševních poruch. ? respektovat specifika duševních poruch ve stáří a dětském věku. ? popsat základní vyšetřovací a diagnostické metody v psychiatrii. ? vyjmenovat terapeutické možnosti v psychiatrii. Odborné dovednosti: Student je schopen: ? zohlednit právní aspekty související s duševními poruchami. ? zdůvodnit důležitost ošetřovatelské péče jako součást léčby duševních poruch. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na výuce ? 80 %, úspěšné absolvování písemného testu s ústní obhajobou.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BREMSOVÁ, CH. Dětská psychoterapie a poradenství, komplexní průvodce, Triton, 1. vydání, 2018, ISBN 978-80-7553-510-8..
-
JOCHMANNOVÁ, L. Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2842-6.
-
OLEJÁROVÁ, Z. Psychiatrie pro Všeobecné sestry a Porodní asistentky. 1. vyd. skriptum. Ústí nad Labem: UJEP. 2017. 171 s. ISBN 978-80-7561-047-8. ISBN 978-80-7561-0478.
|