| Název předmětu | Paliativní péče u dětí a dorostu |
|---|---|
| Kód předmětu | KO/PALK2 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Definice paliativní péče. Formy paliativní péče. Zásady paliativní péče. Indikace paliativní péče. 2. Specifika paliativní péče v dětském věku. Trajektorie nemocí. Komunikace v dětské a perinatální paliativní péči 3. Etická dilemata při poskytování paliativní péče. Psychohygiena zdravotníka poskytujícího paliativní péči. Témata seminářů: 2. Konzultace: 1. Vnímání umírání a smrti v závislosti na věku dítěte. 2. Sdělování závažné zprávy dětem a jejich rodinám. 3. Hodnocení bolesti a stresu u dítěte v paliativní péči. Hodnocení potřeb dítěte a jeho rodiny, rodinná konference. Péče o dítě a jeho rodinu v terminální fázi života. Samostudium: Historie paliativní péče. Stav paliativní péče v ČR. Paliativní tým. Perinatální paliativní péče. Paliativní terapie nejčastějších tělesných symptomů a kontrola bolesti.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení |
| Výstupy z učení |
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s novými službami a typy zařízení, která spadají do oblasti následné podpůrné a paliativní péče. Představí paliativní péči jako holistický přístup k dítětí s život ohrožujícím či život limitující chorobou v oblasti somatické, psychologické, sociální a spirituální a podporu rodiny a pečujících. Seznámí je s možnostmi symptomové terapie a léčby bolesti v preterminálním i terminálním stavu. Dále seznámí s vnímáním smrti v závislosti na věku dítěte.
Odborné znalosti: Student zná zásady poskytování paliativní péče včetně specifik paliativní péče u dětí a je si vědom zásad sdělování závažné diagnózy. Je schopen definovat pojem perinatální ztráta a trajektorie nemoci. Odborné dovednosti: Student umí hodnotit bolest dětského pacienta je schopen komunikovat v rámci ošetřovatelského týmu i v rámci rodiny. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou
Aktivní účast na výuce seminářů |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|