Název předmětu | Paliativní péče u dětí a dorostu |
---|---|
Kód předmětu | KO/PALD2 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Definice paliativní péče. Historie paliativní péče. Stav paliativní péče v ČR. 2. Formy paliativní péče. Zásady paliativní péče. Indikace paliativní péče. Paliativní tým. 3. Specifika paliativní péče v dětském věku. Trajektorie nemocí. Perinatální paliativní péče. 4. Komunikace v dětské a perinatální paliativní péči (3hod.). 5. Etická dilemata při poskytování paliativní péče. Etické konzilium. Psychohygiena zdravotníka poskytujícího paliativní péči (3hod.). Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Vnímání umírání a smrti v závislosti na věku dítěte (3hod.). 2. Sdělování závažné zprávy dětem a jejich rodinám (3hod). 3. Paliativní terapie nejčastějších tělesných symptomů a kontrola bolesti. 4. Hodnocení boleti a stresu u dítěte v paliativní péči. 5. Hodnocení potřeb dítěte a jeho rodiny, rodinná konference. Péče o dítě a jeho rodinu v terminální fázi života.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení |
Výstupy z učení |
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s novými službami a typy zařízení, která spadají do oblasti následné podpůrné a paliativní péče. Představí paliativní péči jako holistický přístup k dítětí s život ohrožujícím či život limitující chorobou v oblasti somatické, psychologické, socialní a spirituální a podporu rodiny a pečujících. Seznámí je s možnostmi symptomové terapie a léčby bolesti v preterminálním i terminálním stavu. Dále seznámí s vnímáním smrti v závislosti na věku dítěte.
Odborné znalosti: Student zná zásady poskytování paliativní péče včetně specifik paliativní péče u dětí a je si vědom zásad sdělování závažné diagnózy. Je schopen definovat pojem perinatální ztráta a trajektorie nemoci. Odborné dovednosti: Student umí hodnotit bolest dětského pacienta je schopen komunikovat v rámci ošetřovatelského týmu i v rámci rodiny. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce seminářů. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|