Témata přednášek: 1. konzultace: - Ošetřovatelský proces, úvod, historie, jednotlivé části, dokumentace. - Kategorie lidských potřeb v ošetřovatelství ? teorie potřeb, vztah motivace ? potřeba, klasifikace potřeb. - Specifika uspokojování potřeb u dětí - Úloha rodičů při saturaci potřeb dítěte. Témata seminářů: 1. konzultace: - Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy dětského pacienta/ klienta. - Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. - Plánování intervencí pro uspokojování potřeb dítěte. - Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. Samostudium: Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a emailové korespondence.
|
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity. Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a chápou důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví ? nemoc. Odborné dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
|
-
FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřování ran a stomií u novorozenců a kojenců. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2018. 158 s., ISBN 978-80-7013-593-8..
-
FENDRYCHOVÁ, J. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2021. 142 s., ISBN 978-80-7013-607-2..
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2018-2020. 11th ed. New York: Tieme, 2017. ISBN 978-16-262-3930-2..
-
HOSÁKOVÁ, J., HLUBKOVÁ, Z. a HYPŠOVÁ, M. Sebepoškozování adolescentů jako edukační problém. Ošetřovatelské perspektivy. 2018;1(1):31-38. DOI: 10.25142/osp.2018.003. ISSN 2570-185X..
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu, Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3593-1..
-
SYSEL, D., BELEJOVÁ, H. 2011. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, ISBN 978-80-7399-289-7.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. 2011. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 136 s. ISBN 978-80-247-3223-7..
-
TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E., TREJTNAROVÁ, G., MASTILIAKOVÁD. 2013. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, ISBN 978-80-7013-553-2.
|