Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby dítěte

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby dítěte
Kód předmětu KO/OSD5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Lulková Marie, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Kategorie lidských potřeb v ošetřovatelství ? teorie potřeb, vztah motivace ? potřeba, klasifikace potřeb. 2. Faktory modifikující uspokojování potřeb dítěte, specifika posouzení psychosociálních, kulturních a duchovních potřeb. 3. Specifika uspokojování potřeb u dětí. 4. Ošetřovatelský proces, úvod, historie. 5. Posuzování a diagnostika v ošetřovatelském procesu. 6. Plánování ošetřovatelského procesu. Sesterské intervence. 7. Realizace a vyhodnocení v ošetřovatelském procesu. Dokumentace ošetřovatelského procesu. 8. Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 9. Problematika sexuálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 10. Spiritualita a religiozita v ošetřovatelském procesu. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Potřeby dítěte ? tvorba aktivit denního života dle potřeb dítěte. 2. Třídění potřeb a rozdílnosti u zdravého a nemocného dítěte. 3. Potřeby u dětí ? tvorba aktivit denního života. Potřeby nedonošeného dítěte, potřeby dítěte s postižením 4. Formy poskytování ošetřovatelské péče s využitím ošetřovatelského procesu v praxi. 5. Praktické posuzování s využitím ošetřovatelské dokumentace. 6. Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy dětského pacienta/ klienta. 7. Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. 8. Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. 9. Ošetřovatelský proces v oblasti: jistoty a bezpečí, sebe koncepce a sebeúcty. Ošetřovatelský proces v oblasti spirituality a religiozity. 10. Tvorba ošetřovatelského procesu dle předložené kazuistiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Praktická práce v laboratoři pod odborným vedením
Výstupy z učení
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity. Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a chápou důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví ? nemoc. Odborné dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet, zkouška
Doporučená literatura
  • FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřování ran a stomií u novorozenců a kojenců. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2018. 158 s., ISBN 978-80-7013-593-8..
  • FENDRYCHOVÁ, J. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2021. 142 s., ISBN 978-80-7013-607-2..
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2018-2020. 11th ed. New York: Tieme, 2017. ISBN 978-16-262-3930-2..
  • HOSÁKOVÁ, J., HLUBKOVÁ, Z. a HYPŠOVÁ, M. Sebepoškozování adolescentů jako edukační problém. Ošetřovatelské perspektivy. 2018;1(1):31-38. DOI: 10.25142/osp.2018.003. ISSN 2570-185X..
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SYSEL, D., BELEJOVÁ, H. 2011. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, ISBN 978-80-7399-289-7..
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. 2011. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 136 s. ISBN 978-80-247-3223-7..
  • TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E., TREJTNAROVÁ, G., MASTILIAKOVÁD. 2013. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, ISBN 978-80-7013-553-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr