Vyučující
|
-
Lulková Marie, Mgr.
-
Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata cvičení: 1. Konzultace: 1.Infuze, parenterální výživa. 2.Transfuze. 2. Konzultace: 1.Odběr biologického materiálu (moč, stolice, sputum, stěry a výtěry z dutin, povrchu těla, ran, sliznic). 2.Odběr biologického materiálu (krev - venózní, kapilární, asistence při odběru arteriální krve; odběr otevřeným a uzavřeným systémem). 3. Konzultace: 1.Péče o rány a stomie, obvazové techniky. 2.Malé chirurgické výkony, převazový stolek, sterilní stolek. Punkce, endoskopie. 4. Konzultace: 1.Zavedení a péče o periferní žilní kanylu, péče o centrální žilní katétr a porty. Samostudium: 1.Péče o drény. 2.Rehabilitační ošetřovatelství 3.Aplikace tepla a chladu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Obsah tvoří jádro profesionálních dovedností dětských sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Na základě teoretických znalostí učí ošetřovatelskou techniku výkonů a postupy ošetřovatelské péče. Důraz je kladen na dodržování klinických doporučených postupů ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s holistickým přístupem k dítěti, akceptováním jeho práv a dodržováním pravidel ochrany a bezpečnosti při práci.
Odborné znalosti: Student má teoretické znalosti k provádění praktických ošetřovatelských výkonů ve shodě s kompetencemi dětské sestry dle platné legislativy. Student umí popsat ošetřovatelské postupy v jednotlivých oblastech, jejich význam, přípravu a péči o dětského pacienta před, v průběhu výkonu/činnosti/procedury a po výkonu/činnosti/proceduře. Student umí popsat negativní dopady nesprávné provedených ošetřovatelských postupů na zdraví dítěte. Odborné dovednosti: Student prakticky demonstruje jednotlivé ošetřovatelské postupy. Student prokazuje manuální zručnost při provádění praktických výkonů a technik z oblasti závislých, nezávislých a součinných činností dětské sestry s ohledem na individuální potřeby a bezpečí pacienta. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s dětským pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
zápočet: min. 80 % aktivní účast na cvičeních, zkouška: ověření odborných praktických znalostí zahrnující obsah výuky předmětu Ošetřovatelské postupy I, Ošetřovatelské postupy II.
|
Doporučená literatura
|
-
HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha, 2015. ISBN 978-80-271-9009-6.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1.
-
JIRKOVSKÝ, D. HLAVÁČOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. 1. vydání. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012, 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3.. ISBN 978-80-87347-13-3.
-
SEDLÁŘOVÁ, P. et al. 2008. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada Publishing, a.s. 248 s. ISBN - 978-80-247-1613-8.. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu.. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
VACUŠKOVÁ, M. et al. 2009. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: NCO NZO. 225 s. ISBN - 978-80-7013-491-7.. ISBN 978-80-7013-491-7.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Obecná část. Praha: Grada Publishing, 2011, 232 s. ISBN 978-80-247-3419-4.. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada Publishing, 2013, 288 s. ISBN 978-80-247-3420-0.. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015, 303 s. ISBN 978-80-247-3421-7.. ISBN 978-80-247-3421-7.
|