Vyučující
|
-
Stupková Daša, Mgr.
-
Kohlová Alena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. týden: Organizace práce sestry, ošetřovací jednotka a její součásti, lůžko pro nemocné a jeho úprava, prádlo, vybavení pokoje, signalizace, péče o prostředí pacienta/klienta. 5 hod. 2. týden: Dezinfekce a sterilizace (péče o pomůcky, povrchy), bariérová ošetřovatelská péče, nozokomiální infekce a jejich prevence. 5 hod. 3. týden: Příjem, překlad a propuštění nemocného, (dokumentace, tiskopisy, moderní systémy zdravotnické dokumentace), vizita, druhy vizit, vedení ošetřovatelské vizity, asistence při vizitě, ochrana osobních dat 5 hod. 4. týden: Hygienická péče (ranní a večerní toaleta, celková koupel, mytí vlasů na lůžku, koupel dítěte), manipulace s nemocným (z lůžka do koupelny, na lůžku), mobilizace, problematika dekubitů. Péče o mrtvé tělo. 5 hod. 5. týden: Výživa a stravování nemocných (systém podávání stravy v nemocničním zařízení, ?) 5 hod. 6. týden: Vyprazdňování moče 5 hod. 7. týden: Vyprazdňování stolice 5 hod. 8. týden: Fyziologické funkce, léčebné a vyšetřovací polohy. 5 hod. 9. týden: Podávání léků 5 hod. 10. týden: Aplikace injekcí 5 hod. 11. týden: Zápočtový týden (opakování praktických výkonů, test). 5 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu tvoří jádro profesionálních dovedností všeobecných sester a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Student bude mít teoretické znalosti k provádění závislých a nezávislých činností sestry, na základě kterých bude umět realizovat výkony ve shodě s platnou legislativou a kompetencemi pro všeobecné sestry. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s principy ošetřovatelského procesu a holistického pojímání ošetřovatelské péče.
Oborové znalosti: Student má teoretické znalosti k provádění praktických ošetřovatelských výkonů ve shodě s kompetencemi všeobecné sestry dle platné legislativy. Student umí popsat ošetřovatelské postupy v jednotlivých oblastech, jejich význam, přípravu a péči o pacienta před, v průběhu výkonu/činnosti/procedury a po výkonu/činnosti/proceduře. Student umí popsat negativní dopady nesprávné provedených ošetřovatelských postupů na zdraví člověka. Oborové dovednosti: Student prakticky demonstruje jednotlivé ošetřovatelské postupy. Student prokazuje manuální zručnost při provádění praktických výkonů a technik z oblasti závislých, nezávislých a součinných činností sestry s ohledem na individuální potřeby a bezpečí pacienta.
|
Předpoklady
|
Nebyl stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Min. 80% aktivní účast na seminářích, Splnění zápočtového testu min. na 75%
|
Doporučená literatura
|
-
BRANDT, I. Pflegetechniken heute.. München: ELSEVIER URBAN&FISCHER, 2010. ISBN 978-3-437-27091-8.
-
HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha, 2015. ISBN 978-80-271-9009-6.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Výkladový ošetřovatelský slovník. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. 568 s. ISBN 978-80-247-2240-5. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-2240-5.
-
MARKOVÁ, M., FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřování pacientů s tracheostomií. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009. ISBN 80-7013-445-3.
-
POKORNÁ, A., MRÁZOVÁ, R. Kompendium hojení ran pro sestry.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu.. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4107-9.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. a spol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
VYTEJČKOVÁ, R. ET. AL. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada Publishing, 2011. 256s.. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
VYTEJČKOVÁ, R. ET AL. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část.. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
|