Vyučující
|
-
Radošová Alena, Mgr.
-
Kohlová Alena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Kategorie lidských potřeb nemocného v ošetřovatelství - teorie potřeb nemocného, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb, hierarchie potřeb. Faktory modifikující uspokojování potřeb nemocného, specifika posouzení psycho-sociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného. 2. konzultace: Specifika hodnocení fyziologických potřeb nemocného - metody shromažďovaní údajů, použití jednotlivých škál, hodnotících a měřících nástrojů v ošetřovatelství. Sebekoncepce a sebeúcta v ošetřovatelském procesu, potřeba jistoty a bezpečí v ošetřovatelském procesu. 3. konzultace: Ošetřovatelský proces v péči o dýchání. Ošetřovatelský proces v péči o výživu a hydrataci Témata seminářů: 1. konzultace: Kasuistika - tvorba ošetřovatelského procesu u nemocného s využitím kategorizace lidských potřeb pro hodnocení a získávání anamnestických údajů o nemocném. Specifika posouzení psycho-sociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného. 2. konzultace: Možnosti využití hodnotících škál v ošetřovatelské anamnéze a způsoby jejich vyhodnocování. Vypracování ošetřovatelského procesu u nemocného s porušenou potřebou jistoty, sebekoncepce a sebeúcty - kasuistika. 3. konzultace: Vypracování ošetřovatelského procesu u nemocného s poruchou dýchání - kasuistika. Vypracování ošetřovatelského procesu u nemocného s porušenou potřebou výživy a hydratace - kasuistika. Samostudium: Samostudiem si studenti osvojí část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech. Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura. Zpětná vazba probíhá formou případových studií nebo seminárních prací, ve kterých vyučující v přímém kontaktu se studujícími ověřuje, jak pochopili látku a jak jsou připraveni k dalšímu studiu. Ke kontaktu a k zaznamenávání průběžných studijních výsledků je využíván informační systém školy, záznamy v něm slouží jako doklad o aktivním naplnění samostudia. Realizace samostudia je předpokladem pro udělení zápočtu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jimž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta/ klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zvláštními potřebami a umírajících. Dále se zaměřuje na procvičování tvorby ošetřovatelského procesu a jeho jednotlivých fází, naučí se používat diagnostiku P-E-S a NANDA a dokumentaci procesu. Předmět bude zakončen ústní zkouškou.
Oborové znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu, vyjmenovat a popsat hierarchii potřeb podle A. Maslowa, vyjmenovat faktory, které ovlivňují uspokojení / neuspokojení bio-psycho-sociálních potřeb člověka, umí vyjmenovat a popsat možnosti použití měřících a hodnotících škál pro objektivizaci narušených potřeb člověka, definovat a popsat důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví - nemoc. Oborové dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem, napsat dokumentaci ošetřovatelského procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Požadavkem pro udělení zápočtu bude vypracování akceptovatelné seminární práce. V seminární práci studenti zpracují ošetřovatelský proces u konkrétního pacienta se zaměřením na uspokojování potřeb, identifikace problémů a jejich řešení. V práci studenti prokážou schopnost získané teoretické znalosti o ošetřovatelském procesu a hierarchii potřeb aplikovat do ošetřovatelského procesu.
|
Doporučená literatura
|
-
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 223 s. ISBN 978-80-247-3625-9. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská diagnostika v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing. 2006.. ISBN 80-247-1399-3.
-
MASTILIAKOVÁ,D. Holistické přístupy v péči o zdraví.. Brno, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3.
-
NANDA INTERNATIONAL. NANDA - ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009 - 2011. Praha: Grada Publishing. 2010. 480s.. ISBN 978-80-247-3423-1.
-
PLEVOVÁ, I. et. al. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing. 2011. 285s.. ISBN 978-80-247-3557-3.
-
SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu.. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. et. al. Lidské potřeby ve zdraví a nemociny. Praha: Grada Publishing. 2011. 136s..
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. ET AL. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
TOMAGOVÁ, M., BORIKOVÁ, I., et. al. Potreby v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2008.. ISBN 978-80-8063-270-0.
-
TRACHTOVÁ, E., aj. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDVPZ, 1999, 186 s.. 1999. ISBN 80-7013-285-X.
-
VÖRÖSOVÁ, G., et. al. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovatelstve. Martin. Osveta. 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.
-
VÖRÖSOVÁ, G., ET AL. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovateľstve.. Martin, 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.
|