Vyučující
|
-
Lulková Marie, Mgr.
-
Rothová Michaela, Mgr. Bc. MBA
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Poruchy vnitřního prostředí. 2. Poruchy imunity. 3. Alergická onemocnění. 4. Choroby nervového a svalového ústrojí. 5. Nejčastější poruchy zraku, sluchu a řeči. 6. Náhlé stavy v pediatrii. Resuscitace novorozence a staršího dítěte. 7. Sociální pediatrie. Témata cvičení: (2 hod./týden) 1. Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou vnitřního prostředí. 2. Ošetřovatelský proces u dítěte s epilepsií. 3. Ošetřovatelský proces u dítěte s neuroinfekcemi. 4. Ošetřovatelský proces u dítěte s onemocněním kůže. 5. Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou imunitního systému. 6. Ošetřovatelský proces u dítěte s alergickým onemocněním. 7. Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou zraku. Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou sluchu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Je součástí komplexu ošetřovatelských předmětů péče o matku a dítě. Podává přehled o zvláštnostech ošetřovatelské péče a individuálních potřeb dítěte v jednotlivých věkových skupinách s důrazem na období novorozenecké a kojenecké. Studenti získají potřebné znalosti a dovednosti pro celkovou ošetřovatelskou péči o dítě včetně intenzivní péče.
Odborné znalosti: Student umí rozlišit a vyjmenovat jednotlivá vývojová období dětského roku, dokáže zdůvodnit anatomicko-fyziologické zvláštnosti dětského organismu, umí obsáhleji popsat rozdíl ve stravování dětí v jednotlivých vývojových stádiích, zvládne zhodnotit stav dítěte pomocí různých hodnotících škál vhodných pro dítě vzhledem k jeho věku, umí vyjmenovat zásady a komplikace související s jednotlivými výkony a zákroky, které aplikuje v praxi. Odborné dovednosti: Student umí zhodnotit celkový stav dítěte vzhledem k jeho věku, zvolit a pracovat s vhodnou škálovací technikou a metodikou u dítěte s ohledem na jeho věk, uskutečnit ošetřovatelský proces v jeho jednotlivých fázích s ohledem na věkové stádium dítěte a jeho individuální zvláštnosti, dokáže zvolit správný postup.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Průběžné testy, ústní zkoušení.
|
Doporučená literatura
|
-
KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al.. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 698 s. 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
-
SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, a.s. 184 s. 2012. ISBN - 978-80-247-3592-4..
-
SLEZÁKOVÁ, L et al. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada Publishing, a.s. 288 s. 2011. ISBN - 978-80-247-3286-2.
-
VACUŠKOVÁ, M. et al. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: NCO NZO. 225 s. 2009. ISBN - 978-80-7013-491-7.
|