Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby
Kód předmětu KO/OPPV5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Radošová Alena, Mgr.
  • Stupková Daša, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Kategorie lidských potřeb nemocného v ošetřovatelství - teorie potřeb nemocného, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb. 2. Faktory modifikující uspokojování potřeb nemocného, specifika posouzení psycho-sociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného. 3. Specifika uspokojování potřeb u dětí a seniorů. 4. Ošetřovatelský proces, úvod, historie. 5. Posuzování v ošetřovatelském procesu. 6. Diagnostika v ošetřovatelském procesu. 7.Plánování ošetřovatelského procesu. Sesterské intervence. 8. Realizace a vyhodnocení v ošetřovatelském procesu. Dokumentace oš.procesu. 9.Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 10.Problematika sexuálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 11.Spiritualita a religiozita v ošetřovatelském procesu. Témata seminářů: Semináře probíhají formou skupinové práce (1 skupina 3 - 4 studenti), plynule navazují na teoretickou část přednášek. 1.Potřeby nemocného - tvorba aktivit denního života nemocného dle potřeb nemocného. 2.Třídění potřeb a rozdílnosti u zdravého a nemocného člověka. 3. Potřeby v dětském věku a seniorů - tvorba aktivit denního života u dětí a seniora. 4. Formy poskytování ošetřovatelské péče s využitím ošetřovatelského procesu v praxi. 5.Praktické posuzování s využitím ošetřovatelské dokumentace. 6.Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy pacienta/ klienta. 7.Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz - viz předchozí seminář. 8. Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. 9.Ošetřovatelský proces v oblasti: jistoty a bezpečí, sebokoncepce a sebeúcty. 10. Ošetřovatelský proces v oblasti sexuality, spirituality a religiozity. 11.Shrnutí - tvorba ošetřovatelského procesu dle předložené kazuistiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jimž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta/ klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zvláštními potřebami a umírajících. Dále se zaměřuje na procvičování tvorby ošetřovatelského procesu a jeho jednotlivých fází a na způsob jeho dokumentace.
Oborové znalosti: Student umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu, vyjmenovat a popsat hierarchii potřeb podle A. Maslowa, vyjmenovat faktory, které ovlivňují uspokojení / neuspokojení bio-psycho-sociálních potřeb člověka, umí vyjmenovat a popsat možnosti použití měřících a hodnotících škál pro objektivizaci narušených potřeb člověka, definovat a popsat důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví - nemoc. Oborové dovednosti: Student umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem, napsat dokumentaci ošetřovatelského procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavkem pro udělení zápočtu bude 80% účast na seminářích.Předmět bude ukončen ústní zkouškou.
Doporučená literatura
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 223 s. ISBN 978-80-247-3625-9. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
  • HERDMAN, Heather T. and Shigemi KAMITSURU. NURSING DIAGNOSES: Definitions & Classification 2015-2017.
  • MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská diagnostika v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing. 2006.. ISBN 80-247-1399-3.
  • MASTILIAKOVÁ,D. Holistické přístupy v péči o zdraví.. Brno, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3.
  • NANDA INTERNATIONAL. NANDA - ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009 - 2011. Praha: Grada Publishing. 2010. 480s.. ISBN 978-80-247-3423-1.
  • PLEVOVÁ, I. et. al. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing. 2011. 285s.. ISBN 978-80-247-3557-3.
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?.
  • SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu.. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. et. al. Lidské potřeby ve zdraví a nemociny. Praha: Grada Publishing. 2011. 136s..
  • TOMAGOVÁ, M., BORIKOVÁ, I., et. al. Potreby v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2008.. ISBN 978-80-8063-270-0.
  • TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace..
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocných v ošetřovatelském procesu.. Brno: IDVPZ, 1999. ISBN 10-80-7013-324-4.
  • VÖRÖSOVÁ, G., et. al. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovatelstve. Martin. Osveta. 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr