Předmět: Ošetřovatelsý proces a potřeby dítěte

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Ošetřovatelsý proces a potřeby dítěte
Kód předmětu KO/OPPK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lulková Marie, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Kategorie lidských potřeb v ošetřovatelství - teorie potřeb, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb. 2. Specifika uspokojování potřeb u dětí. 3. Ošetřovatelský proces, úvod, historie, jednotlivé části, dokumentace. Témata seminářů: 2. Konzultace: 1. Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy dětského pacienta/ klienta. 2. Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. 3. Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. Samostudium: 1. Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 2. Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity. Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a chápou důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví - nemoc. Odborné dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Docházka na semináře 80 % ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • HERDMAN, H. T. and S.KAMITSURU, 2014. NURSING DIAGNOSES: Definitions & Classification 2015-2017. Oxford: Wyley Blackwell. ISBN 978-111-891-4922.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, 2018, 286 s. ISBN 978-80-271-0888-6.. ISBN 978-80-271-0888-6.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu, Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3593-1..
  • SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. a spol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014, 226 s. ISBN 978-80-7387-785-9.. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E., TREJTNAROVÁ G., a D. MASTILIAKOVÁ. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr