Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Kategorie lidských potřeb v ošetřovatelství - teorie potřeb, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb. 2. Faktory modifikující uspokojování potřeb dítěte, specifika poSouzení psychosociálních, kulturních a duchovních potřeb. 3. Specifika uspokojování potřeb u dětí. 4. Ošetřovatelský proces, úvod, historie. 5. Posuzování v ošetřovatelském procesu. 6. Diagnostika v ošetřovatelském procesu. 7. Plánování ošetřovatelského procesu. Sesterské intervence. 8. Realizace a vyhodnocení v ošetřovatelském procesu. 9. Dokumentace ošetřovatelského procesu. 10. Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 11. Problematika sexuálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 12. Spiritualita a religiozita v ošetřovatelském procesu. Témata seminářů: 1. Potřeby dítěte - tvorba aktivit denního života dle potřeb dítěte. 2. Třídění potřeb a rozdílnosti u zdravého a nemocného dítěte. 3. Potřeby u dětí - tvorba aktivit denního života. 4. Potřeby nedonošeného dítěte, potřeby dítěte s postižením 5. Formy poskytování ošetřovatelské péče s využitím ošetřovatelského procesu v praxi. 6. Praktické posuzování s využitím ošetřovatelské dokumentace. 7. Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy dětského pacienta/ klienta. 8. Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. 9. Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. 10. Ošetřovatelský proces v oblasti: jistoty a bezpečí, sebe koncepce a sebeúcty. 11. Ošetřovatelský proces v oblasti spirituality a religiozity. 12. Tvorba ošetřovatelského procesu dle předložené kazuistiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity. Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a chápou důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví - nemoc. Odborné dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Docházka na semináře 80 % ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
HERDMAN, H. T. and S.KAMITSURU, 2014. NURSING DIAGNOSES: Definitions & Classification 2015-2017. Oxford: Wyley Blackwell. ISBN 978-111-891-4922.
-
PLEVOVÁ, I. et al 2011. Ošetřovatelství 1. Praha: Grada Publishing, ISBN 978-80-247-3557-3.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SYSEL, D., BELEJOVÁ, H. 2011. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, ISBN 978-80-7399-289-7.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. 2011. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 136 s. ISBN 978-80-247-3223-7.. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
TÓTHOVÁ, V. 2014. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E., TREJTNAROVÁ, G., MASTILIAKOVÁD. 2013. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, ISBN 978-80-7013-553-2.
|