Vyučující
|
-
Škvor Jaroslav, MUDr. CSc.
-
Lulková Marie, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (4 hod./týden) 1. Vyšetřovací metody v dětské nefrologii a urologii. Infekce močových cest. 2. Glomerulonefritidy. Nefrotický syndrom. Tubulopatie. Selhání ledvin. 3. Poruchy růstu. Poruchy vodní a iontové rovnováhy. Poruchy kalciumfosfátového metabolismu. 4. Poruchy funkce štítné žlázy. Poruchy funkce nadledvin. 5. Poruchy sexuálního vývoje. Obezita. 6. Diabetes mellitus. Témata cvičení: (4 hod./týden) 1. Ošetřovatelský proces u dítěte s infekcí močových cest. 2. Ošetřovatelský proces u dítěte s glomerulonefritidou, nefrotickým syndromem. 3. Ošetřovatelský proces u dítěte s vodní a iontové rovnováhy, rachitidou. 4. Ošetřovatelský proces u dítěte s hypofunkcí a hyperfunkcí štítné žlázy. 5. Ošetřovatelský proces u dítěte s obezitou. 6. Ošetřovatelský proces u dítěte s diabetem mellitem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který tvoří základ pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Umožňuje studentům komplexní pohled na růst a vývoj zdravého i nemocného dítěte s ohledem na poskytovanou léčebnou a preventivní péči. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s patologickými stavy, vývojovými anomáliemi a onemocněním dětského věku. Bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. Bude schopen/schopna rozpoznat základní patologie od počátku dětského věku tak, aby byl schopen plánovat a realizovat efektivní ošetřovatelskou péči.
Odborné znalosti: Student umí rozlišit a vyjmenovat jednotlivá vývojová období dětského roku, dokáže zdůvodnit anatomicko-fyziologické zvláštnosti dětského organismu, umí obsáhleji popsat rozdíl ve stravování dětí v jednotlivých vývojových stádiích, zvládne zhodnotit stav dítěte pomocí různých hodnotících škál vhodných pro dítě vzhledem k jeho věku, umí vyjmenovat zásady a komplikace související s jednotlivými výkony a zákroky, které aplikuje v praxi. Odborné dovednosti: Student umí zhodnotit celkový stav dítěte vzhledem k jeho věku, zvolit a pracovat s vhodnou škálovací technikou a metodikou u dítěte s ohledem na jeho věk a klinický stav. Uskutečnit ošetřovatelský proces v jeho jednotlivých fázích s ohledem na věkové stádium dítěte a jeho individuální zvláštnosti, dokáže zvolit správný postup. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Ústní ověření znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5014-9.. Brno: Alfa Publishing, 2006.
-
LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al.. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 698 s. 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
-
SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 9788024735924. ISBN 9788024735924.
-
SLEZÁKOVÁ, L et al. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada Publishing, a.s. 288 s. 2011. ISBN - 978-80-247-3286-2.
-
STOŽICKÝ, F., SÝKORA, J. et al. Základy dětského lékařství. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
-
VACUŠKOVÁ, M. et al. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: NCO NZO. 225 s. 2009. ISBN - 978-80-7013-491-7.
|