Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Úvod do ontogeneze. 2. Prenatální období. 3. Novorozenecké období. 4. Kojenecké období. 5. Období batolete. 6. Předškolní věk. 7. Mladší školní věk. 8. Pubescence. Adolescence. 9. Dospělost. 10. Stáří. 11. Rozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek. 12. Přehled teorií duševního vývoje člověka. Témata seminářů: 1. Evoluce, involuce, fylogeneze. Vztah vývojové psychologie a neurofyziologie. 2. Chování předčasně narozených dětí. 3. Chování novorozeného dítěte, schopnost učit se, základní behaviorální stavy dítěte. 4. Vývoj hrubé a jemné motoriky v kojeneckém období, vnímání a před řečový projev. 5. Vývoj hrubé a jemné motoriky, kognitivní vývoj, socializace v batolecím období. 6. Vstup dítěte do školy, rozvoj předpokladů pro úspěšný školní začátek, kresba, řeč, teorie hry. 7. Vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní a emoční vývoj, socializace v mladším školním věku. 8. Sekulární akcelerace, hlavní psychologické charakteristiky - vývoj schopností, dovedností, zájmů, kognitivní vývoj, emoční vývoj, socializace, specifické vývojové problémy v dospívání. 9. Vývojové etapy, kognitivní vývoj, sociální zařazení a emoční vývoj v dospělosti. 10. Zhoršení kognitivních funkcí, strategie vyrovnávání se se stářím, sociální neangažovanost. 11. Odlišnosti ve vývoji chlapců a dívek co se týče řeči, sociálního chování, školního prospěchu a jejich možné příčiny. 12. Teorie duševního vývoje - Ch.Buhlerová, Mahlerová, A. Gessell, S. Freud, A. Adler, A. Maslow, J. Piaget, E. H. Erikson.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává základní informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného dítěte, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných dětí všech věkových skupin.
Odborné znalosti: Studenti charakterizují jednotlivá období - dětství, dospívání, dospělost, životní vyvrcholení a stabilizaci, stárnutí a stáří a znají rozdíly v duševním vývoje muže a ženy. Odborné dovednosti: Studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti duševního, tělesného, emočního a kognitivního vývoje jedince v práci s klientem/pacientem. Obecné způsobilosti: Student je schopen aplikovat poznatky a znalosti z oblasti specifik vývoje jedince v závislosti na biologických a sociokulturních podmínkách vývoje jedince v profesi dětské sestry.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Test k ověření znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
FLEISCHMANN, O., 2011. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-348-9.. ISBN 978-80-7414-348-9.
-
Říčan, P. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6..
-
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. ISBN 978-80-247-4062-1.
|