Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Rámcový rozsah praxe: "Stanovení plánu ošetřovatelské péče u dítěte s určitou lékařskou diagnózou. "Odběry biologického materiálu, vč. odběrů invazivní cestou. "Podávání léků per os. "Aplikace injekcí (intradermálních, subkutánních, intravenózních, intramuskulárních). "Zajištění periferních žilních přístupů. "Asistence při zajištění centrálních žilních vstupů. "Asistence u přípravy a aplikace infuzí, transfuzí. "Asistence u pacientů s drenáží, drenážní systémy, péče o pacienty s ranou, převazy ran, příprava sterilních stolků, asistence při speciálních vyšetřeních v interních a chirurgických oborech. "Asistence u převazů. "Asistence při zavádění gastrické a duodenální sondy. "Asistence při punkci pacienta. "Péče o nemocného se stomií, péče o chronické rány, vč. dekubitů. "Monitorování fyziologických potřeb, měření kyslíkové saturace. "Příprava pacienta k operaci, péče o dítě po operaci. "Příprava pomůcek k diagnostickým a terapeutickým výkonům. "Monitoring u dětských pacientů s využitím standardizovaných měřících technik. "Přejímání, kontrola a uložení léčivých přípravků. "Seznámení se s harmonogramem, činnostmi a výkony sester v rámci jednotek intenzivní péče. "Asistence při péči o dýchací cesty i při umělé plicní ventilaci, vč. odsávání z horních a dolních cest dýchacích. "Monitorování pacientů s poruchou vědomí. "Činnosti související s péčí o dětské pacienty v bezvědomí /péče o hygienu, výživu, dýchací cesty, prevence dekubitů, zvláštní péče o dutinu ústní. "Péče o pacienty s permanentními katétry. "Provádění měření a analýzu fyziologických funkcí pomocí přístrojové techniky. "Asistence při zavádění gastrické a duodenální sondy u pacienta s poruchou vědomí. "Asistence při výplachu žaludku u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami. "Asistence u činností u pacientů s dlouhodobou plicní ventilací. "Odsávání sekretu z dýchacích cest u dětských pacientů se zajištěnými dýchacími cestami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Praxe je orientována na oblast poskytování ambulantní péče, lůžkové péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta. Studenti se naučí poskytovat péči pacientům v jejich vlastním sociálním prostředí, dále pak na speciálních ošetřovacích jednotkách (např. JIP/IMP/ARO) metodou ošetřovatelského procesu. Prohloubí si znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti z ošetřovatelských postupů a teorie ošetřovatelství, které dokáže v praxi aplikovat prostřednictvím ošetřovatelských plánů a ošetřovatelských intervencí. Seznam pracovišť akreditovaných MZ ČR, se kterými má FZS uzavřen smluvní vztah je uveden v tabulce B-IV. Odborné dovednosti: Student umí realizovat ošetřovatelskou péči metodou ošetřovatelského procesu, umí pracovat se zdravotnickou dokumentací a je platným členem zdravotnického týmu. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a manuální dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Podmínkou pro udělení zápočtů je 100% účast na předepsané praxi, vedení Záznamníku odborné praxe a. hodnocení mentora. Práce s ošetřovatelským záznamem dle pokynů garanta odborné praxe. Požadavky ke zkoušce - praktická zkouška pod vedením mentora odborné praxe a garanta předmětu, stanovení ošetřovatelského plánu a provedení ošetřovatelských intervencí u vybraného pacienta s konkrétní diagnózou.
|
Doporučená literatura
|
-
FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence: vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3.. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3940-3.
-
NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. 10 vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2015. ISBN: E-kniha.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2018. ISBN: 978-80-271-0888-6. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
POKORNÁ, A., MRÁZOVÁ, R. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2012, 200 s. ISBN 978-80-247-3371-5.. ISBN 978-80-247-3371-5.
-
SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu, Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3593-1..
-
VACUŠKOVÁ, M. et al. 2009. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: NCO NZO. 225 s. ISBN - 978-80-7013-491-7.. ISBN 978-80-7013-491-7.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Obecná část. Praha: Grada Publishing, 2011, 232 s. ISBN 978-80-247-3419-4.. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada Publishing, 2013, 288 s. ISBN 978-80-247-3420-0.. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015, 303 s. ISBN 978-80-247-3421-7.. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing. a.s. 2017. ISBN: 978-80-271-0155-9. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-285-9.
|