Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Rámcový rozsah praxe: - Stanovení plánu ošetřovatelské péče u dítěte s určitou lékařskou diagnózou. - Odběry biologického materiálu, vč. odběrů invazivní cestou. - Podávání léků per os. - Aplikace injekcí (intradermálních, subkutánních, intravenózních, intramuskulárních). - Zajištění periferních žilních přístupů. - Asistence při zajištění centrálních žilních vstupů. - Asistence u přípravy a aplikace infuzí, transfuzí. - Asistence u pacientů s drenáží, drenážní systémy, péče o pacienty s ranou, převazy ran, příprava sterilních stolků, asistence při speciálních vyšetřeních v interních a chirurgických oborech. - Asistence u převazů. - Asistence při zavádění gastrické a duodenální sondy. - Asistence při punkci pacienta. - Péče o nemocného se stomií, péče o chronické rány, vč. dekubitů. - Monitorování fyziologických potřeb, měření kyslíkové saturace. - Příprava pacienta k operaci, péče o dítě po operaci. - Příprava pomůcek k diagnostickým a terapeutickým výkonům. - Monitoring u dětských pacientů s využitím standardizovaných měřících technik. - Přejímání, kontrola a uložení léčivých přípravků. - Seznámení se s harmonogramem, činnostmi a výkony sester v rámci jednotek intenzivní péče. - Asistence při péči o dýchací cesty i při umělé plicní ventilaci, vč. odsávání z horních a dolních cest dýchacích. - Monitorování pacientů s poruchou vědomí. - Činnosti související s péčí o dětské pacienty v bezvědomí /péče o hygienu, výživu, dýchací cesty, prevence dekubitů, zvláštní péče o dutinu ústní. - Péče o pacienty s permanentními katétry. - Provádění měření a analýzu fyziologických funkcí pomocí přístrojové techniky. - Asistence při zavádění gastrické a duodenální sondy u pacienta s poruchou vědomí. - Asistence při výplachu žaludku u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami. - Asistence u činností u pacientů s dlouhodobou plicní ventilací. - Odsávání sekretu z dýchacích cest u dětských pacientů se zajištěnými dýchacími cestami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Praxe je orientována na oblast poskytování ambulantní péče, lůžkové péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta. Studenti se naučí poskytovat péči pacientům v jejich vlastním sociálním prostředí, dále pak na speciálních ošetřovacích jednotkách (např. JIP/IMP/ARO) metodou ošetřovatelského procesu. Prohloubí si znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti z ošetřovatelských postupů a teorie ošetřovatelství, které dokáže v praxi aplikovat prostřednictvím ošetřovatelských plánů a ošetřovatelských intervencí. Seznam pracovišť akreditovaných MZ ČR, se kterými má FZS uzavřen smluvní vztah je uveden v tabulce B-IV. Odborné dovednosti: Student umí realizovat ošetřovatelskou péči metodou ošetřovatelského procesu, umí pracovat se zdravotnickou dokumentací a je platným členem zdravotnického týmu. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a manuální dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Podmínkou pro udělení zápočtů je 100% účast na předepsané praxi, vedení Záznamníku odborné praxe a. hodnocení mentora. Práce s ošetřovatelským záznamem dle pokynů garanta odborné praxe. Požadavky ke zkoušce - praktická zkouška pod vedením mentora odborné praxe a garanta předmětu, stanovení ošetřovatelského plánu a provedení ošetřovatelských intervencí u vybraného pacienta s konkrétní diagnózou.
|
Doporučená literatura
|
-
FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence: vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3.. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3940-3.
-
NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. 10 vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2015. ISBN: E-kniha.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2018. ISBN: 978-80-271-0888-6. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
POKORNÁ, A., MRÁZOVÁ, R. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2012, 200s. ISBN 978-80-247-3371-5..
-
SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
VACUŠKOVÁ, M. et al. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: NCO NZO. 225 s. 2009. ISBN - 978-80-7013-491-7.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Obecná část. Praha: Grada Publishing, 2011, 232 s. ISBN 978-80-247-3419-4.. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada Publishing, 2013, 288 s. ISBN 978-80-247-3420-0.. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
VYTEJČKOVÁ, R., a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015, 303 s. ISBN 978-80-247-3421-7.. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing. a.s. 2017. ISBN: 978-80-271-0155-9. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-285-9.
|