|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: - Kraniocerebrální poranění, poranění míchy u dětí. - Křečové stavy a poruchy vědomí u dětí. Intoxikace. Svalové poruchy. - Infekční onemocnění nervového systému. Bolesti hlavy - Kardiopulmonální resuscitace u dětí. - Hydrocefalus a vrozené vady. Intrakraniální tumory. DMO. Témata seminářů: 1. konzultace: - Posuzování v neurologii ? fyzikální sesterský assessment - Diagnostika v neurologii ? vyšetřovací metody (příprava na vyšetření, specifika péče po vyšetření). - Ošetřovatelský proces u dítěte s cévní mozkovou příhodou. - Ošetřovatelský proces u dítěte s migrénou. - Ošetřovatelský proces u dítěte s neuro vývojovou poruchou ? dětská mozková obrna, retardace vývoje, autizmus. Samostudium: Ošetřovatelský proces u dítěte s neuroinfekcí (meningitida, encefalitida). Ošetřovatelský proces u dítěte s degenerativním onemocněním nervové soustavy. Ošetřovatelský proces u dítěte s nádorovým onemocněním nervové soustavy. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a emailové korespondence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který se na úvod soustředí na etiopatogenezi, diagnostiku a terapii onemocnění centrálního nervového systému, periferního nervového systému, kostí, kryjících nervový systém, svalů žláz s vnitřní sekrecí, mající vztah k nervovému systému. Student/ka se seznámí s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb dětí všech věkových skupin změněných v souvislosti s onemocněními, které postihují nervový systém, a které výrazně ovlivňují kvalitu života.
Odborné znalosti: Student zná příčiny, etiologii a příznaky jednotlivých onemocnění nervového systému. Student zná základní postupy při diagnostice a léčbě neurologických onemocnění. Student umí popsat specifika ošetřovatelské péče o dětské pacienty s neurologickým onemocněním. Odborné dovednosti: Student umí vypracovat plán ošetřovatelské péče v kontextu specifik neurologického onemocnění. Student umí vypracovat edukační plán pro pacienty s vybranými neurologickými onemocněními. Obecné způsobilosti: Student je schopen využít získané znalosti a dovednosti při zajištění ošetřovatelského procesu u jednotlivých neurologických onemocnění v klinické praxi.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění zápočtu: splnění zápočtového testu min. na 75 %
|
|
Doporučená literatura
|
-
Dostálová, L., Gál, O., & Hagarová, A. (2016). Současné trendy v rehabilitaci pacientů s roztroušenou sklerózou. Olomouc: Solen, Medical Education. ISBN 978-80-7471-172-5..
-
Kršek, P., & Zumrová, A. Základy dětské neurologie.. Galén, 2021.
-
SEIDL, Z. Neurologie pro studium i praxi. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5247-1.
-
SLEZÁKOVÁ, Z. Ošetřovatelství v neurologii. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4868-9.
|