|
Vyučující
|
-
Pánek Martin, MUDr. Ing.
-
Šilhavá Naděžda, Bc. DiS.
-
Hitka Patrik, MUDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (3 hod./týden) 1. Předčasně narozený novorozenec, příčiny, šedá zóna, demografická data, péče o rodičku při hrozícím předčasném porodu 2. Ventilační podpora novorozence (invazivní, neinvazivní ventilace), surfaktant 3. Výživa nezralého novorozence (parenterální, enterální), farmakoterapie u nezralého novorozence 4. Vyšetřovací metody v neonatologii ? RTG, UZ, MRI, laboratorní metody 5. Patologické stavy u nezralého novorozence ? poruchy vnitřního prostředí 6. Patologické stavy u nezralého novorozence ? sepse, NEC, IVH, PVL, PNO 7. Péče o nezralého novorozence po propuštění. Resuscitace nezralého novorozence Témata cvičení: (3 hod./týden) 1. První ošetření nezralého novorozence, termomanagement 2. Ošetřovatelská péče o předčasně narozené děti 3. Ošetřovatelská péče o děti s ventilační podporou, pneumonií, zásady péče při zajištění cévních vstupů, sondování 4. Polohování, klokánkování, handling, provázení rodiče péčí o své dítě 5. Bazální, komfortní péče, paliativní péče v neonatologii 6. Ošetřovatelská péče o děti s VSV, VVV GIT, VVV CNS 7. Komunikace s rodiči, kompetence, psychosociální podpora rodičů. Resuscitace nezralého novorozence
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který poskytuje základy z neonatologie k získání komplexního pohledu na růst a vývoj zdravého i nemocného novorozence, včetně problematiky léčebné a preventivní péče. Student/ka bude schopen/schopna realizovat první ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. Student/ka bude schopen/a identifikovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii, pochopí principy základní péče o novorozence a základní interpretaci některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii. To mu/jí umožní efektivně realizovat ošetřovatelskou péči a specifickou péči ve vztahu k novorozenci a jeho rodičům.
Odborné znalosti: Student umí definovat fyziologického novorozence, umí obsáhleji popsat rozdíl mezi fyziologickým a patologickým novorozencem, zvládne zhodnotit stav novorozence pomocí různých hodnotících škál vhodných pro novorozence, dokáže vyjmenovat výhody kojení, vysvětlit zásady, výhody a metody oxygenoterapie, orientuje se v platné legislativě v péči o matku a dítě, umí popsat pravidla a zásady poskytování resuscitace novorozenci. Odborné dovednosti: Student umí provést základní ošetřovatelské výkony u novorozence (první ošetření novorozence, resuscitace novorozence), dokáže zhodnotit adaptaci novorozence, zahájit včasnou a kvalitní resuscitaci novorozence, zvolit vhodných škálovacích technik u novorozence. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat ženě informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
80% účast na cvičení Zkouška: ústní
|
|
Doporučená literatura
|
-
FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. et al. 2012. Intenzivní péče o novorozence. 2. vyd. Brno: NCO NZO. ISBN 978-80-7013-547-1. ISBN 978-80-7013-547-1.
-
HITKA, P., PÁNEK, M., 2022. Ošetřovatelská péče v neonatologii I, studijní opora.
-
HITKA, P., PÁNEK, M., 2022. Ošetřovatelská péče v neonatologii II, studijní opora.
-
KACHLOVÁ, M. a kol. Ošetřovatelská péče v neonatologii, Grada, 1. vydání, 2022, ISBN 978-80-271-3176-1..
-
LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al.. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 698 s. 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
-
Marková, D., & Chvílová-Weberová, M. Předčasně narozené dítě: následná péče ? kdy začíná a kdy končí?. Grada, 2020.
-
MITROVÁ, K., BRONSKÝ, K.. Vědecké důkazy o prospěšnosti výživy mateřským mlékem. Česko-slovenská pediatrie. 69(1), 39-46. 2014. ISSN 0069-2328.
-
POKORNÁ, A., KAMENÍKOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, V., 2016. Možnosti podpory kojení (laktačního poradenství) z pohledu laické i odborné veřejnosti. Pediatrie pro praxi. 17(5), 313-317. ISSN 1803-5264.
-
STRAŇÁK, Z., CHRÁSKOVÁ, J., LAMPLOTOVÁ, L., 2014. Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem: FZS Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-727-2. ISBN 978-80-7414-727-2.
-
STRAŇÁK, Z., JANOTA, J. 2023. Neonatologie. 3.vyd. Praha: EEZY. ISBN 978-80-88506-07-2..
-
WHO. Infant and Young Child Nutrition: Global Strategy on infant and young child feeding. ? 2014. [online].[cit. 8. 9. 2016]. Dostupné z: http://www.who.int/nutrition/ topics/global_strategy/en/.
|