Vyučující
|
-
Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Základní pojmový aparát v oblasti multikulturního prostředí (multikuturalismus, transkulturalismus, etnocentrismus, kulturní šok) Etické aspekty poskytování kulturně ohleduplné péče 2. konzultace: Právní legislativa upravující postavení minorit v ČR Témata seminářů: 1. konzultace: Definice kulturní způsobilosti v ošetřovatelství Teorie transkulturního ošetřovatelství Specifika komunikace v transkulturním ošetřovatelství 2. konzultace: Ošetřovatelský proces v kontextu transkulturního ošetřovatelství Specifika edukační činnosti sestry u pacientů odlišné kultury, etnika Spiritualita, náboženství a duchovní potřeby pacientů odlišné kultury, etnika Metody zkoumání v transkulturním ošetřovatelství Samostudium: Systémy zdravotnické a zdravotní péče o cizince v ČR Národnostní, etnické a kulturní menšiny v ČR
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s problematikou migrace obyvatel a jejími důsledky pro migranty a majoritní populaci. Seznamuje s jevy, se kterými se migranti setkávají - kulturní šok, integrační blok, překonávání jazykových bariér, zhoršené podmínky pro zaměstnání, špatná ekonomická situace rodin a pocity ohrožení díky rasistickým a xenofobním procesům. Tato situace je pojímána komplexně ve vztahu ke zdraví a zdravotním rizikům majoritní populace. Předmět se zabývá též problematikou přístupu k Rómské populaci. Seznamuje s pojmy - spiritualita, náboženství a duchovní potřeby pacientů odlišné kultury.
Oborové znalosti: Student se orientuje v základním pojmovém aparátu v oblasti multikulturality, zná právní legislativu týkající se cizinců a minorit žijících na území ČR, rozumí problematice integrace cizinců a etnických minorit na území ČR, má vědomosti o specifikách chování, prožívání a projevů minorit, cizinců Oborové dovednosti: Student získá praktické dovednosti v komunikaci s cizinci a členy minoritních skupin obyvatelstva. Student je schopen vysvětlit teorii Leiningerové v oblasti transkulturního ošetřovatelství zvládá upravit fáze ošetřovatelského procesu v kontextu transkulturního ošetřovatelství, získá dovednosti ve specifické edukaci minorit, cizinců, zná a dokáže provést základní ošetřovatelský průzkum mezi minoritami, cizinci.
|
Předpoklady
|
Nebyl stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní účast na výuce, odevzdání seminární práce (průzkum v minoritě na dané téma, studie zvyklostí určité minority)
|
Doporučená literatura
|
-
BENEDICTOVÁ, R. Kulturní vzorce.. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.
-
IVANOVÁ,K., aj. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, 2005, 248 s.. 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie.. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
-
ŠPIRUDOVÁ, L., aj. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
-
ŠPIRUDOVÁ, L., BURSOVÁ, J., TOMANOVÁ, D., PRUCHOVÁ, E. Multikulturní ošetřovatelství ve vzdělávacím procesu na SZŠ a VZŠ. Olomouc: PF a LF, 2002..
-
TOMANOVÁ, D., BURSOVÁ, J. Překonávání komunikačních a kulturních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur, Olomouc, LF UP Olomouc, 2003.
-
VOJTÍŠEK, Z. Encyklopedie náboženských směrů v České republice: náboženství, církve, sekty, duchovní společenství, vydání 1., Praha, Portál, 2004. 2004. ISBN 80-7178-798-1.
|