Předmět: Multikulturní ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Multikulturní ošetřovatelství
Kód předmětu KO/MUOV9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Základní pojmový aparát užívaný v souvislosti s multikulturní problematikou. Multikulturalismus, transkulturalismus. 2. Etnocentrismus. Kulturní šok. Etické aspekty poskytování kulturně ohleduplné péče. 3. Národnostní složení obyvatel ČR, vývoj. Postoj majority ČR ke kulturní diverzitě. 4. Systémy zdravotnické a zdravotní péče o cizince v ČR, v zahraničí. 5. Komunikační, jazykové a kulturní bariéry v multikulturním prostředí. 6. Sociální handicap cizince v majoritní společnosti. Kulturní způsobilost zdravotnického pracovníka. 7. Specifika edukačního procesu u člena jiného etnika, kultury. 8. Aplikace vybraného modelu do plánu ošetřovatelské péče. Témata seminářů: 1. Metody zkoumání v transkulturním prostředí. Teorie kulturně shodné péče dle Leiningerové. 2. Metody zkoumání v transkulturním prostředí. Model Camphiny-Bacote. 3. Charakteristika vybraných etnik žijících v ČR. 4. Charakteristika vybraných etnik žijících v ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je nedílnou součástí odborné přípravy zdravotníka. Uvádí do oblasti znalostí specifik a komunikace se členy minorit a migrantů ve zdravotnickém prostředí při poskytování kulturně shodné ošetřovatelské péče. Popisuje základní odborné pojmy, které definují multikulturní prostředí a vysvětlují možné problémy a konflikty, které v něm nastávají. Seznamuje s problematikou migrace a imigrace na území ČR, na změny atmosféry a postojů k migrantům v rámci majority. Seznamuje s fázemi kulturního šoku při přesunu jedince do odlišné kultury. Uvádí popis modelů, které lze použít při identifikaci potřeb nemocných členů minorit a etnik, informuje o odlišnostech vybraných národností a kultur, které žijí na území České republiky.
Odborné znalosti: Student se orientuje v základním pojmosloví v oblasti problematiky transkulturní péče, definuje fáze kulturního šoku, rozumí metodám zkoumání v transkulturním prostředí. Zná vědecké přístupy ke zkoumání problematiky minorit a menšin. Rozumí obsahu pojmu kulturní tolerance a kulturní ohleduplnost. Umí vysvětlit modely kulturně ohleduplné péče. Chápe, že poskytování kulturně ohleduplné péče není poskytování nadstandardní péče jedincům jiných národností a kultur. Odborné dovednosti: Student je schopen aplikovat modely pro poskytování kulturně ohleduplné péče minoritám v ošetřovatelském procesu, využívá získaných vědomostí při získávání informací o nemocných a péči o ně. Umí komunikovat se členy minorit a etnik s ohledem na jejich odlišnosti. Získá dovednost argumentace s laickou i odbornou veřejností o problematice transkulturní diverzity v ošetřovatelské péči. Je schopen aplikovat v praxi své znalosti o zvycích, kulturních a komunikačních odlišnostech komunit cizinců a etnik.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Docházka min. 80 % na semináře, odevzdání seminární práce, zápočtový test splněný na min. 75 %.
Doporučená literatura
  • OSN. Migrační trendy. 2003. Dostupné na http://www.osn.cz /zpravodajstvi/zpravy/zprava.php?id=799.
  • ANDRŠOVÁ, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře. 2012. 1. vyd. Praha: Grada. 120 s. ISBN 978-80-247-4119-2.
  • ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Cizinci: Počet cizinců. [online]. Dostupné z: http://www.czso.cz/..
  • ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Populační prognóza ČR do r. 2050. 2004. Praha. Dostupné z http://www.czso.cz /csu/cizinci.nsf/kapitola/ciz_zdravotni_pece..
  • ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Zpráva o péči o cizince [online]. 2012. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/2012 edicniplan.nsf/t/CB00457FEF/$File/141412_k6CJ.pdf.
  • DAVIDOVÁ, E., UHEREK, Z. Romové v československé a české společnosti v letech 1945-2012: národnostní struktura, specifika romské rodiny a migrací. 2014. vyd. 1. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 77 s. Studie. ISBN 978-808-6729-985.
  • GIGER, J., N. Transcultural nursing: assessment & interventions. 6th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier/Mosby, c2012, p. ISBN 9780323083799.
  • HOLUBOVÁ, A., MICHÁLKOVÁ, H. Multikulturní ošetřovatelství: Vietnamská komunita a synovská oddanost. 2012. [online]. Dostupné z: http://www.promediamotion.cz/wp-content/uploads/2013/02/DG_04_2012.pdf.
  • IVANOVÁ, K. ŠPIRUDOVÁ, L. KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 2005. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1212-1.
  • KRAUSOVÁ, T. Cizinci v České republice. In Demografie. 2013. 55/3. s. 231-236. tb., grafy.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství. 2013. Praha: Grada. 160 s. ISBN: 978-80-247-4413-1.
  • LAMKOVÁ, I., VOGELOVÁ, E. Vybrané kapitoly z multikulturního ošetřovatelství. 2014. Studijní opora. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií.
  • NOVÁKOVÁ, G. OKRENT, A..
  • OKRENT, A. Is It Possible To Think Without Language. 2013. Dostupné z WWW: http://mentalfloss. com/article/50684/it-possible-t..
  • POLICIE ČR. Vietnamci, Mongolové a Ukrajinci v ČR: Pracovní migrace, životní podmínky, kulturní specifika. 2010. [online]. Informační příručka Policie ČR.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. 2001. 1. vyd. Praha: ISV. 211 s. ISBN 80-85866-72-2.
  • ŠPIRUDOVÁ. L. et al. Multikulturní ošetřovatelství II. 2006. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1213 - Xs.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Pečujeme o klienty odlišných etnik a kultur. 2004. Společnost pro příležitosti mladých migrantů [online]..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (P19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní