Vyučující
|
-
Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. týden: Základní pojmosloví užívané v souvislosti s multikulturní problematikou 2. týden: Právní legislativa upravující postavení minorit v ČR 3. týden: Xenofobie, rasismus. Vztahy majority k minoritám v ČR 4. týden: Systémy zdravotnické a zdravotní péče o cizince v ČR 5. týden: Etické aspekty poskytování kulturně ohleduplné péče 6. týden: Teorie transkulturního ošetřovatelství 7. týden: Metody zkoumání v transkulturním ošetřovatelství Témata seminářů: 1. týden: Ošetřovatelské modely transkulturní péče, kulturní způsobilost zdravotnických pracovníků 2. týden: Specifika komunikace v transkulturním prostředí 3. týden: Ošetřovatelský proces v kontextu transkulturního ošetřovatesltví 4. týden: Národnostní, etnické a kulturní menšiny v ČR 5. týden: Specifika edukační činnosti sestry u pacientů odlišné kultury, etnika 6. týden: Spiritualita, náboženství a duchovní potřeby pacientů odlišné kultury, etnika 7. týden: Využití modelu Leiningerové v praxi
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s problematikou migrace obyvatel a jejími důsledky pro migranty a majoritní populaci. Seznamuje s jevy, se kterými se migranti setkávají - kulturní šok, integrační blok, překonávání jazykových bariér, zhoršené podmínky pro zaměstnání, špatná ekonomická situace rodin a pocity ohrožení díky rasistickým a xenofobním procesům. Tato situace je pojímána komplexně ve vztahu ke zdraví a zdravotním rizikům majoritní populace. Předmět se zabývá též problematikou přístupu k Romské populaci. Seznamuje s pojmy - spiritualita, náboženství a duchovní potřeby pacientů odlišné kultury.
Oborové znalosti: student se orientuje v základním pojmovém aparátu v oblasti multikulturality zná právní legislativu týkající se cizinců a minorit žijících na území ČR rozumí problematice integrace cizinců a etnických minorit na území ČR má vědomosti o specifikách chování, prožívání a projevů minorit, cizinců Oborové dovednosti: student získá praktické dovednosti v komunikaci s cizinci a členy minoritních skupin obyvatelstva student je schopen vysvětlit teorii Leiningerové v oblasti transkulturního ošetřovatelství zvládá upravit fáze ošetřovatelského procesu v kontextu transkulturního ošetřovatelství získá dovednosti ve specifické edukaci minorit, cizinců, zná a dokáže provést základní ošetřovatelský průzkum mezi minoritami, cizinci.
|
Předpoklady
|
Nebyl stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na výuce, odevzdání seminární práce (průzkum v minoritě na dané téma, studie zvyklostí vybrané minority)
|
Doporučená literatura
|
-
BENEDICTOVÁ, R. Kulturní vzorce.. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.
-
IVANOVÁ,K., aj. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, 2005, 248 s.. 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. 2. rozšířené vydání. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
-
ŠPIRUDOVÁ, L., aj. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
-
TOMANOVÁ, D., BURSOVÁ, J. Překonávání komunikačních a kulturních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur, Olomouc, LF UP Olomouc, 2003.
-
VOJTÍŠEK, Z. Encyklopedie náboženských směrů v České republice: náboženství, církve, sekty, duchovní společenství, vydání 1., Praha, Portál, 2004. 2004. ISBN 80-7178-798-1.
|