Témata přednášek: (3 hod./týden) 1. Úvod do managementu, Zdravotní politika, současné trendy ve zdravotnictví. 2. Poskytovatelé zdravotní péče, zdravotnické instituce. 3. Úrovně managementu. 4. Osobnost a role manažera v organizaci /typologie, vlastnosti, autorita, charakteristika úspěšného manažera/. 5. Manažerské činnosti /Plánování a organizování v zdravotnickém zařízení/. 6. Styly vedení, odpovědnost manažera, tým ve zdravotnictví. Témata seminářů: (3 hod./týden) 1. Strategické řízení, strategické analýzy /SWOT, PEST/. 2. Konkrétní ukázky stylu vedení a motivace lidí ve zdravotnictví. 3. Týmové role ve zdravotnictví. 4. Manažerská komunikace. 5. Public Relations jako hlavní nástroj komunikace zdravotnického zařízení. 6. Proces rozhodování v zdravotnickém zařízení, proces kontroly ve zdravotnictví.
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů u poskytovatelů zdravotní péče a sociálních služeb.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v pojmech managementu, osobnosti manažera, charakteristiky organizační kultury a orientuje se v technikách využívaných např. při změně organizační struktury. Prokazuje znalosti manažerských rolí na jednotlivých úrovních managementu a je schopen určit převládající typ řízení a činností manažerů. Student zná techniky, využívané při řešení problémů a manažerském rozhodování. Student zná základní charakteristiky manažerského cyklu a manažerské role a procesy. Odborné dovednosti: Student umí zvolit vhodnou organizační strukturu ve vztahu k určitému typu instituce a obsadit jednotlivé pozice vhodnými pracovníky. Umí identifikovat stávající organizační kulturu a aktivně se podílet na jejím ovlivňování a případné změně. V oblasti lidských zdrojů umí popsat základní principy vedení lidí, včetně adaptačního procesu zaměstnanců, umí vytvořit náplně práce se zaměřením na zajištění péče jednotlivými nelékařskými zdravotnickými pracovníky ve vazbě na právní normy. Je schopen rozepsat plán směn. Obecné způsobilosti: Student je po absolvování bloku přednášek a cvičení schopen určit vizi instituce a navrhnout strategii. Při řešení problémů je schopen zvolit vhodnou techniku a na jejím základě najít příčinu problému a navrhnout řešení pro náročnou situaci.
|
-
BRABCOVÁ, I.; BÁRTLOVÁ, S. a kol., 2015. Management v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: NLN, s.r.o., ISBN 978-80-7422-402-7..
-
Buchbinder, S. B., Shanks, N. H., & Kite, B. J. (2021). Introduction to health care management (4th ed.). Jones & Bartlett Learning..
-
Gavurová, B., & Barták, M. (2021). Prístupy k poznávaniu zdravotnej politiky a ekonomiky. Košice: Technická univerzita v Košiciach. ISBN 978-80-553-2717-4..
-
Hospodková, P., Berežná, J., Barták, M., Rogalewicz, V., Severová, L., & Svoboda, R. (2021). Change management and digital innovations in hospitals of five European countries. Healthcare, 9(11), 1508..
-
KLÍMOVÁ, M. BRABCOVÁ, I., 2019. Management zdravotnických služeb. JU České Budějovice, ISBN 978-80-7394-777-4..
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Management a kvalita sociálních služeb. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. 2020, ISBN 978-80-883-6106-0..
-
Walshe, K. (2016). Healthcare management. Open University Press. ISBN 9780335263523..
-
ZÍTKOVÁ, M, POKORNÁ, A, MIČUDOVÁ, E. Vedení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2015. s. 168. ISBN 978-80-247-5094-1.
-
Zlámal, J., Bačík, P., & Bellová, J. (2020). Management: základy managementu (upravené 2. vydání). Prostějov: Computer Media. ISBN 9788074024214..
|