Předmět: Management a kvalita ve zdravotnictví

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Management a kvalita ve zdravotnictví
Kód předmětu KO/MAVK9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Povolná Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: Kvalita - základní pojmy a definice, Koncepce kvality a úloha managementu. Metody řízení kvality. Ishikawa. Demingův cyklus. EFQM. TQM. Metoda 5 S. Procesní řízení. Modely řízení kvality. Požadavky na systém jakosti. Akreditace. Certifikace. Manažer kvality. Informace a komunikace v QMS. Metodika sběru dat. Témata seminářů: 2. konzultace: Dokumentace a její řízení. Sledování spokojenosti. Interní a externí audit. Řízení rizik. Standardizace procesů. Standardizace postupů. Samostudium: 1. Indikátory kvality zdravotní péče. 2. Projekt řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. 3. Plánování a realizace interního auditu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základy managementu řízení kvality služeb s orientací na zdravotnictví. Informuje o procesním řízení a systémech řízení kvality, dále o roli managementu zdravotnického zařízení při stanovování strategických cílů a tvorbě koncepce kvality. Předmět vysvětluje jednotlivé pojmy, které souvisí se SŘJ a v praktické části /semináře/ poskytuje studentům možnost využití teoretických vědomostí v praxi, tedy vytvoření projektu zavedení SŘJ ve zdravotnickém zařízení.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti jednotlivých modelů řízení kvality, pojmů akreditace a certifikace i ve zdravotnictví. Student prokazuje znalosti v pojmech interní a externí audit kvality a má základní přehled o metodách řízení kvality v podpůrných zdravotnických službách, lékárnách a laboratořích. Odborné dovednosti: Student umí vytvořit návrh projektu řízení kvality pro zdravotnické zařízení. Zná pojem standardizace procesů a umí vytvořit diagram daného procesu. Respektuje oprávněnost dokumentace a nutnost jejího řízení. Umí naplánovat interní audit SŘJ. Dokáže identifikovat indikátory kvality zdravotní péče a nastavit metodiku jejich sledování a následně interpretovat.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

80 % docházky na semináře, aktivita na seminářích, seminární práce: vytvoření dokumentu systému kvality - pracovní postup na zvolené téma. Ústní zkoušení.
Doporučená literatura
  • BOROVSKÝ, J. SMOLKOVÁ E. Marketing ve zdravotnictví. 2., přeprac. vyd., Praha: České vysoké učení technické, 2013, ISBN 978-80-01-05413-0.
  • EXNER, L. Strategický marketing zdravotnických zařízení. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 8086419738.
  • GLADKIJ, I. Management ve zdravotnictví. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003, ISBN 80-7226-996-8.
  • HEKELOVÁ, Z. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. 1. vydání. Praha: Havlíčkův Brod, 2012, ISBN 978-80-247-4032-4.
  • KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management. 14 vydání. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • PLEVOVÁ, I., et al. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 1. vyd., 2012, ISBN 978-80-247-3871-0.
  • STAŇKOVÁ, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.
  • ŠEDIVÝ, M., MEDÍKOVÁ, O. Public relations, fundraising a lobbing: pro neziskové organizace, 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-4040-9.
  • VEBER, J. a kol. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press, 2. vydání, 2009, IBN 978-80-7261-274-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (K19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní