Vyučující
|
-
Povolná Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Úvod do managementu, Zdravotní politika, současné trendy ve zdravotnictví. 2. Poskytovatelé zdravotní péče, zdravotnické instituce. 3. Úrovně managementu. 4. Osobnost a role manažera v organizaci /typologie, vlastnosti, autorita, charakteristika úspěšného manažera/. 5. Manažerské činnosti /Plánování a organizování v zdravotnickém zařízení/. 6. Styly vedení, odpovědnost manažera, tým ve zdravotnictví. 7. Public Relations jako hlavní nástroj komunikace zdravotnického zařízení. 8. Proces rozhodování v zdravotnickém zařízení, proces kontroly ve zdravotnictví. 9. Management kvality, procesy a principy. 10. Koncepce řízení kvality, modely řízení kvality ve zdravotnictví, ISO, SAK, EFQM, JCIA. 11. Standardizace. 12. Interní audit, externí audit. Témata seminářů: 1. Strategické řízení, strategické analýzy /SWOT, PEST/, BSC. 2. Konkrétní ukázky stylu vedení a motivace lidí ve zdravotnictví. Týmové role ve zdravotnictví. 3. Manažerská komunikace - Prezentace výsledků. 4. Příprava implementace systému řízení kvality. Plánování auditu, indikátory kvality.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět ošetřovatelský management je zaměřený na osvojení základných teoretických znalostí týkajících se managementu s ohledem na možnost aplikace ve zdravotnictví. Cílem předmětu je naučit uplatňovat základní manažerské metody a techniky rozhodovaní v řízení, organizovaní a vedení lidí.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v pojmech managementu, osobnosti manažera, charakteristiky organizační kultury a orientuje se v technikách, využívaných např. při změně organizační struktury. Prokazuje znalosti manažerských rolí na jednotlivých úrovních managementu a je schopen určit převládající typ řízení a činností manažerů. Student zná techniky, využívané při řešení problémů a manažerském rozhodování. Student zná základní charakteristiky manažerského cyklu a manažerské role a procesy. Odborné dovednosti: Student umí zvolit vhodnou organizační strukturu ve vztahu k určitému typu instituce a obsadit jednotlivé pozice vhodnými pracovníky. Umí identifikovat stávající organizační kulturu a aktivně se podílet na jejím ovlivňování a případné změně. V oblasti lidských zdrojů umí popsat základní principy vedení lidí, včetně adaptačního procesu zaměstnanců, umí vytvořit náplně práce se zaměřením na zajištění péče jednotlivými nelékařskými zdravotnickými pracovníky ve vazbě na právní normy. Je schopen rozepsat plán směn.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
80 % docházky na semináře, aktivita na seminářích, seminární práce, ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
BOROVSKÝ, J. SMOLKOVÁ E. Marketing ve zdravotnictví. 2., přeprac. vyd., Praha: České vysoké učení technické, 2013, ISBN 978-80-01-05413-0.
-
EXNER, L. Strategický marketing zdravotnických zařízení. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 8086419738.
-
GLADKIJ, I. Management ve zdravotnictví. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003, ISBN 80-7226-996-8.
-
HEKELOVÁ, Z. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. 1. vydání. Praha: Havlíčkův Brod, 2012, ISBN 978-80-247-4032-4.
-
KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management. 14 vydání. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.
-
PLEVOVÁ, I., et al. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 1. vyd., 2012, ISBN 978-80-247-3871-0.
-
STAŇKOVÁ, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.
-
ŠEDIVÝ, M., MEDÍKOVÁ, O. Public relations, fundraising a lobbing: pro neziskové organizace, 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-4040-9.
-
VEBER, J. a kol. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press, 2. vydání, 2009, IBN 978-80-7261-274-1.
|