Předmět navazuje na předmět Výživa v pediatrii a je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům základní znalosti a dovednosti v oblasti rozvoje a podpory kojení. Student/ka bude schopen/schopna matce po porodu podat dostatek informací o prospěšnosti kojení, ale i praktickou pomoc. Získané znalosti a dovednosti jsou plně v kompetenci dětské sestry.
Odborné znalosti: Student/ka umí definovat fyziologii laktace, umí obsáhleji popsat faktory ovlivňující kojení, zná složení mateřského mléka. Je schopen/a popsat faktory ovlivňující kojení a zná zásady správného přiložení novorozence k prsu.. Odborné dovednosti: Student/ka umí přiložit novorozence k prvnímu kojení, dokáže zhodnotit připravenost ženy po porodu ke kojení, je schopen efektivní edukace v rozvoji kojení. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat ženě informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení.
|
-
MITROVÁ, K., BRONSKÝ, K.. Vědecké důkazy o prospěšnosti výživy mateřským mlékem. Česko-slovenská pediatrie. 69(1), 39-46. 2014. ISSN 0069-2328.
-
MYDLILOVÁ, A., 2013. Kojení donošených novorozenců. Česká gynekologie: Doporučené postupy v neonatologii. Praha: Česká lékařská společnost J. E. Purkyně. 76 (1), 95-97. ISSN 1210-7832..
-
POKORNÁ, A., KAMENÍKOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, V., 2016. Možnosti podpory kojení (laktačního poradenství) z pohledu laické i odborné veřejnosti. Pediatrie pro praxi. 17(5), 313-317. ISSN 1803-5264.
-
SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
STRAŇÁK, Z., CHRÁSKOVÁ, J., LAMPLOTOVÁ, L., 2014. Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem: FZS Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-727-2. ISBN 978-80-7414-727-2.
-
WHO. Infant and Young Child Nutrition: Global Strategy on infant and young child feeding. ? 2014. [online].[cit. 8. 9. 2016]. Dostupné z: http://www.who.int/nutrition/ topics/global_strategy/en/.
|