Vyučující
|
-
Kabešová Hana, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Balkó Štefan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
dr. Balkó 1) základy sportovního tréninku, struktura tréninkové jednotky 2) faktory ovlivňující rozvoj síly, rychlosti, vytrvalosti a koordinace 3) rozdíly sportovního tréninku v různých věkových kategoriích 4) využití zařízení pro identifikaci úrovně kondičních předpokladů 5) cvičení na rozvoj síly 6) cvičení na rozvoj rychlosti 7) cvičení na rozvoj vytrvalosti 8) cvičení na rozvoj koordinace 9) využití kluzných desek, kondičních žebříků a stepů ve sportovním tréninku 10) kompenzační cvičení ve sportu 11) kondiční trénink seniorů 12) shrnutí učiva dr. Kabešová 1) praktické možnosti využití moderních pohybových forem 2) pilates 3) jóga 4) kalanetika 5) bodybuilding 6) step-aerobic 7) základní principy a zásady vybraných cvičení 8) kondiční trénink bez pomůcek 9) kondiční trénink s tradičním i netradičním náčiním 10) kondiční trénink s využitím balančních pomůcek (overballů, gymballů, rollerů aj.). 11) shrnutí učiva
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Dr.Balkó Studenti se seznámí se zákonitostmi sportovního tréninku v teoretické i praktické rovině. V praxi si ověří konkrétní nároky rozvoje pohybových schopností a naučí se manipulovat se zařízeními, která slouží pro efektivitu sportovního tréninku. Studenti dokáží po absolvování kurzu využít zásobník cviků pro rozvoj příslušných pohybových schopností s ohledem na věk a pohlaví cvičenců. Dr. Kabešová Cílem předmětu je seznámit studenty s tréninkovými prostředky v kondiční přípravě, se základními principy a zásadami při jejich uplatňování v tělovýchovné praxi. Výuka je zaměřena na praktické možnosti využití moderních pohybových forem. Student se seznámí se základními principy a zásadami vybraných cvičení a vyzkouší si kondiční trénink bez pomůcek, s tradičním i netradičním náčiním i s využitím balančních pomůcek.
Oborové znalosti: Student umí vysvětlit základní stabilizační řetězce ventrální i dorzální v sagitální rovině a v diagonálách, v rovině laterolaterální. Umí zdůvodnit zásady (od centra k periferii, od opory k centru, cvičení jednoruč), vysvětlit co pozitivního i negativního pro výsledek pohybové terpaie se děje při zaměření pozornosti. Umí pracovat s představami a zdůvodit je. Umí vysvětlit rozdíly vlivů posilování, PIR, PIP a strečinku, ví jak ovlivnit kontraktilní a vazivovou komponenta svalu. Oborové dovednosti: Umí manuálně pomoci stabilizovat páteř, lopatky, klíčové klouby i akra a dát manuální odpor s cílem nácviku stabilizace jednotlivých segmentů i celého těla. Umí ukázat nejpoužívanější cviky (cca 100) a umí je naučit.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
80 % aktivní docházky, písemná příprava na tréninkovou jednotku, didaktický výstup.
|
Doporučená literatura
|
-
Alter, M. J. Strečink - 311 protahovacích cviků pro 41 sportů.. Praha: Grada., 1999.
-
BARTŮŇKOVÁ,S. Fyziologie člověka a tělesných cvičení:učební texty pro studenty fyzioterapie a studia tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených.Praha:Karolinum, 2006, 285s. ISBN 8024611716.
-
Dovalil, J. Výkon a trénink ve sportu. 2009. Praha: Olympia., 2009.
-
KRYŠTOFIČ,J. Kondiční trénink. 2007.
|