Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Komunikace - definice, funkce komunikace, efektivní komunikace, úrovně komunikace; 2. Komunikace - komunikační styly, způsoby komunikace, druhy komunikace; 3. Komunikace překážky, bariéry v komunikaci; 4. Komunikace neverbální - definice, význam neverbálních projevů v práci sestry. 5. Komunikace verbální - definice, základní funkce, základ rétoriky. 6. Komunikace verbální - projevy, rozdělení, definování mluveného a písemného projevu; 7. Komunikace ve zdravotnictví. Témata seminářů: 1. Empatie v práci sestry; 2. Asertivita, způsoby zvládnutí konfliktních situací; 3. Specifika zdravotnické komunikace. 4. Specifika zdravotnické komunikace. 5. Specifika zdravotnické komunikace. 6. Specifika zdravotnické komunikace. 7. Specifika zdravotnické komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět Komunikace I. je koncipován jako teoretický celek. Studenti se seznámí se základnými definicemi komunikace, zásadami komunikace. Důraz je kladen na verbální na neverbální komunikaci i specifika ve zdravotnické komunikaci. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností všeobecné sestry při navazování kontaktu a důvěry pacientů různých věkových kategorií. Cílem je zlepšení projevu v praktické rovině vykonávané profese.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti zásad teoretické komunikace, je seznámen se zásadami komunikace se specifickými skupinami pacientů. Odborné dovednosti: Student umí pojmenovat základní problémy při komunikaci s různými skupinami pacientů. Obecné způsobilosti: Student je schopen prezentovat své myšlenky pomocí získaných komunikačních dovedností v teoretické a praktické rovině.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
85 % docházky na semináře, aktivita na seminářích, zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMCZYK G. Řeč těla - Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-80-247-4592-3.
-
BRAUN, R. Macht der Rhetorik. Praha, Portál. 2009. ISBN: 978-80-7367-539-4.
-
KADLEC, J., MILLER, R. Komunikace v konfliktu. Praha: Mladá fronta. 2018. ISBN 978-80-204-4815-6..
-
KRISTOVÁ, J. Komunikácia v ošetrovateľstve. Martin. Osveta. 2009. ISBN 80-8063-160-3.
-
KROBOTOVÁ, M. Zásady písemného projevu. Distanční text. Olomouc: Centrum distančního vzdělávání UP, 2003. ISBN 80-244-0680-2.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha: Grada. 1995. ISBN: 80-85623-84-6.
-
MULLER, H.:. Myšlenkové mapy - Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu. Praha. Grada. 2013. ISBN: 978-80-247-5057-6.
-
Plamínek, J. Komunikace a prezentace - Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha. Grada. 2012, ISBN: 978-80-247-4484-1.
-
POTTS, C., POTTS, S.:. Asertivita - úmění být silný v každé situaci. Praha. Grada. 2014, ISBN: 978-80-247-5197-9.
-
ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing. 2003, ISBN: 978-80-247-2965-7.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. et al. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|