Vyučující
|
-
Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Sebepoznání, sebereflexe, sebepojetí, sebevědomí. Transakční analýza Komunikační proces, komunikační bariery, chyby v sociální percepci Psychický dopad komunikace Neverbální komunikace 2. konzultace: Verbální komunikace Základní komunikační strategie Rozhovor, druhy otázek. Psychoterapeutický, direktivní, nedirektivní rozhovor. 3. konzultace: Komunikace v zátěžových situacích Psychohygiena v práci sestry Témata seminářů: 1. konzultace: Transakční analýza v praxi Problémová komunikace 2. konzultace: Devalvace a devalvace hodnot. Komunikace s pacienty se zvláštními potřebami (agresivní, pasivní, manipulant, seduktivní, pedantický, ?) Komunikace s pacienty s handicapem 3. konzultace: Konflikt, způsoby řešení konfliktu Zásady konstruktivní kritiky Stres, příznaky, prevence, Burn - out Relaxační techniky Samostudium: Profesionální komunikace, produktivní a neproduktivní chování sestry, evalvace a devalvace pacienta. Neverbální komunika proxemika,posturika,haptika,mimika,vizika,kinezika,dynamika,gestíka,chronemika, image, řeč činů, rekvizity.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět komunikace navazuje na poznatky z psychologie a pedagogiky a rozvíjí tematické okruhy týkající se vztahových problémů dvou a více jednotlivců se zřetelem k sociálně osobnostnímu rozvoji. Důraz je kladen nejen na verbální, ale i na neverbální komunikaci. Jednotlivé problémy komunikace jsou podloženy teorií a poté jsou procvičovány v aplikačních formách prakticky. Zvláštní důraz je kladen na zvláštnosti komunikace zdravotnického personálu s pacienty. Předmět se zabývá i řešením psychosociálních konfliktů v jednotlivých vývojových stadiích a poskytuje též vědomosti a zkušenosti s interakcí v ošetřovatelské péči. Řeší též problematiku interpersonálních konfliktů a zabývá se odlišnostmi v komunikaci s postiženými jedinci a jedinci těžko adaptabilními.
Oborové znalosti: student má teoretické znalosti o komunikaci na různých úrovních sociálních vztahů rozumí neverbálním i verbálním projevům pacienta, chápe podstatu reakce nemocného v náročné životní situaci, zná podstatu konfliktu a jeho produktivní způsoby asertivního zvládání Oborové dovednosti: student získá praktické znalosti o komunikaci na různých úrovních sociálních vztahů, má osvojené dovednosti profesionálního chování a vystupování a reagování na profesionální úrovni, prakticky zvládá komunikaci s pacienty se zvláštními potřebami
|
Předpoklady
|
Nebyl stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na seminářích Zápočet: seminární práce, kontrolní testy
|
Doporučená literatura
|
-
HONZÁK R. Úzkostný pacient, Praha: Galén, 2005.180s. ISBN 80-7262-367-2.
-
LINHARTOVÁ V. Praktická komunikace v medicíně - pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha Grada, 2007. 152 s. IBSN 978-80-247-1784-5.
-
Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Gada Praha, 2003. Praha: Grada, 2010.
-
NOV´K T., POKORNÁ A. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Praha: C.H. Beck, 2003. 118s. ISBN 80-7179-354-X.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2018. ISBN: 978-80-271-0888-6. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
Pokorná, A. Komunikace se seniory.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5471-0.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
ŠKRLA, P. ŠKRLOV Á, M. Kreativní ošetřovatelský management. Vyd. 1. Praha: Advent - Orion. 2003. 477 s. ISBN 80-7172-841-1.
-
TATE, P. Příručka komunikace pro lékaře. Jak získat důvěru pacienta. Praha: Grada, 2005. 164s. ISBN 80-247-0911-2. ISBN 80-247-0911-2.
-
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1262-8.
|