Předmět: Komunikace

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Komunikace
Kód předmětu KO/KO1D2
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váverková Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů (1hod./ týden): 1. Komunikace - definice, funkce komunikace, efektivní komunikace, úrovně komunikace; 2. Komunikace - komunikační styly, způsoby komunikace, druhy komunikace; 3. Komunikace - překážky, bariéry v komunikaci; 4. Komunikace neverbální - definice, znaky neverbální komunikace; 5. Komunikace neverbální - význam neverbálních projevů v práci sestry; 6. Komunikace verbální - definice, základní funkce, základ rétoriky; 7. Komunikace verbální - projevy, rozdělení, definování mluveného a písemného projevu; 8. Komunikace ve zdravotnictví; 9. Empatie v práci sestry; 10. Základy asertivity ve zdravotnické praxi; 11. Specifika zdravotnické komunikace. Témata cvičení: (1 hod./týden) 1. Vývoj řeči dítěte a jeho fáze; 2. Vývoj a osvojování jazyka; 3. Zásady komunikace s dětským pacientem 4. Zásady komunikace s nemocným dítětem 5. Dítě a bolest 6. Dítě se sluchovým postižením 7. Dítě se zrakovým postižením 8. Dítě s pohybovým postižením 9. Dítě s mentálním postižením 10. Dítě v intenzivní péči 11. Dítě s nepříznivou diagnózou

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Studenti se seznámí se základnými definicemi komunikace, zásadami komunikace, důraz je rovněž kladen na verbální i na neverbální komunikaci. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Cílem předmětu je rozvoj komunikačních dovedností v praktické rovině vykonávané profese pediatrické sestry.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti zásad teoretické komunikace, je seznámen se zásadami komunikace se specifickými skupinami dětí Odborné dovednosti: Student umí pojmenovat základní problémy při komunikaci s různými skupinami dětských pacientů. Obecné způsobilosti: Student je schopen prezentovat své myšlenky pomocí získaných komunikačních dovedností v teoretické a praktické rovině.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

85 % docházky na cvičeních, aktivita na seminářích a cvičeních, zápočtový test
Doporučená literatura
  • ADAMCZYK G. Řeč těla - Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-80-247-4592-3.
  • BRAUN, R. Macht der Rhetorik. Praha, Portál. 2009. ISBN: 978-80-7367-539-4.
  • BRAUN, R. Macht der Rhetorik. Praha, Portál. 2009. ISBN: 978-80-7367-539-4..
  • KADLEC, J., MILLER, R. Komunikace v konfliktu. Praha: Mladá fronta. 2018. ISBN 978-80-204-4815-6..
  • KROBOTOVÁ, M. Zásady písemného projevu. Distanční text. Olomouc: Centrum distančního vzdělávání UP, 2003. ISBN 80-244-0680-2.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha: Grada Publishing 1995.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha: Grada. 1995. ISBN: 80-85623-84-6.
  • MULLER, H.:. Myšlenkové mapy - Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu. Praha. Grada Publishing. 2013. ISBN: 978-80-247-5057-6..
  • MULLER, H.:. Myšlenkové mapy - Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu. Praha. Grada. 2013. ISBN: 978-80-247-5057-6.
  • Plamínek, J. Komunikace a prezentace - Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha. Grada. 2012, ISBN: 978-80-247-4484-1.
  • PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace - Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha. Grada. 2012. ISBN: 978-80-247-4484-1.. ISBN 978-80-247-4484-1.
  • PLEVOVÁ, I., SLOWIK R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada. 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
  • POTTS, C., POTTS, S. Asertivita - úmění být silný v každé situaci. Praha. Grada. 2014. 208 s. ISBN 978-80-247-5197-9. ISBN 978-80-247-5197-9.
  • PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace - poznatky a vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing. 2003, ISBN: 978-80-247-2965-7.
  • Špačková, A. Moderní rétorika. Praha 2003. Praha, 2003.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. et al. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1262-8.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr