Předmět: Komunikace I.

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Komunikace I.
Kód předmětu KO/K1DK5
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váverková Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. konzultace: - Komunikace ? definice, funkce, úrovně, komunikační styly, způsoby, druhy, překážky, bariéry v komunikaci, devalvační a evalvační chování sestry - Komunikace neverbální a verbální; - Komunikace ve zdravotnictví, empatie a asertivita ve zdravotnické praxi. Témata cvičení: 1. konzultace: - Vývoj řeči dítěte a jeho fáze, vývoj a osvojování jazyka - Komunikace s dětským pacientem, komunikace s rodiči dětského pacienta - Komunikace se specifickými skupinami dětských pacientů - Kreativní techniky pro komunikaci s dětmi, zejména v krizových situacích Samostudium: Dítě a bolest Dítě v intenzivní péči Onkologická problematika komunikace Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a emailové korespondence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky, popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Studenti se seznámí se zásadami správné komunikace, důraz je kladen na pochopení verbální a neverbální komunikace v práci pediatrické sestry. Student si prakticky vyzkouší své komunikační dovednosti a schopnost jednat v připravených modelových situacích, které odpovídají rolím, se kterými se může setkat v běžném životě i v praxi sestry na pediatrickém oddělení.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti zásad správné komunikace, je seznámen se specifikami komunikace ve zdravotnictví s ohledem na potřeby dětského pacienta, používá vhodné techniky k podpoře komunikace, jak s dětmi, tak s rodiči dětských pacientů. Volí vhodná slova v souvislosti s vývojem dítěte a dokáže zjistit potřebné informace o dítěti pomocí vhodného přístupu k dětem a k rodičům nebo opatrovníkům dětských pacientů. Odborné dovednosti: Student umí použít správnou komunikaci s pediatrickým pacientem. Student dokáže volit vhodné formy komunikace k podpoře komunikace, k vytvoření vhodné atmosféry pro sdílení komunikace i dokáže příkladem podpořit dětského pacienta v krizových situacích. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti a zejména dětem vlastní odborné názory za pomocí vhodných komunikačních technik a s ohledem na vývojové stádium dítěte či konkrétní zdravotní omezení pacienta.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočtový test ? 75 % Participace ve výuce a na modelových situacích
Doporučená literatura
  • AUZKÁ, E. Pacient a zdravotnický pracovník: Řešení konfliktních situací, Praha: Grada, 2024, 72 s., ISBN 978-80-271-5379-4..
  • BEDNAŘÍK, A., ANDRÁŠIOVÁ, M. Komunikace s nemocným. Praha: Grada, 2020, 227 s., ISBN: 978-80-271-2288-.
  • BOUKALOVÁ, H., CERHA, O., SEDLÁČEK, M., ŠÍROVÁ, E. Psychologie komunikace. Praha: Grada 2023. 218 s., ISBN: 978-80-271-1388-0..
  • HOMOLKOVÁ, K. Raný vývoj verbální a neverbální komunikace dítěte s Downovým syndromem, Karolinum, 2023, 156 s., ISBN 978-80-246-5292-4..
  • KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. A KOL. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.
  • NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Praha: PeopleComm, 2020. ISBN: 978-80-87917-50-3.
  • PLEVOVÁ, I., SLOWIK R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada. 2012. ISBN 978-80-247-2968-8..
  • POTTS, C., POTTS, S. Asertivita - úmění být silný v každé situaci. Praha. Grada. 2014. 208 s. ISBN 978-80-247-5197-9. ISBN 978-80-247-5197-9.
  • PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace ? poznatky a vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7..
  • TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016, 136 s., ISBN 978-80-271-0064-4..
  • VITOŇ, J. VELEMÍNSKÝ, M. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu. Praha: triton, 2015. ISBN 9788073878443.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr