|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: - Obecná farmakologie: úvod do farmakologie, farmakokinetika a farmakodynamika, mechanismy působení léčiv v organismu, nežádoucí účinky, lékové interakce, vývoj nových léčiv. - Speciální farmakologie: léčiva ovlivňující nervový systém, analgetika. - Speciální farmakologie: léčiva ovlivňující dýchací systém. 2. konzultace: - Speciální farmakologie: léčiva ovlivňující kardiovaskulární a renální systém, léčiva ovlivňující krevní srážení. - Speciální farmakologie: léčiva ovlivňující gastrointestinální trakt, léčiva ovlivňující funkci žláz s vnitřní sekrecí. - Speciální farmakologie: protimikrobní látky, léčiva používaná k léčbě nádorových onemocnění. Samostudium: Zvláštnosti farmakoterapie u specifických skupin pacientů (v těhotenství a laktaci, u dětí, seniorů). Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a emailové korespondence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Podává základní informace z farmakokinetiky a farmakodynamiky, vymezuje pojem léčivo, jeho formy a dávkování, způsoby podání, interakce. Seznamuje studenty s jednotlivými lékovými skupinami, jejich indikací a kontraindikací, hlavními, vedlejšími a toxickými účinky na dětský organizmus.
Odborné znalosti: Student má vědomosti o základních principech působení a chování léčiv v organismu. Má základní znalosti o mechanismech účinků léčivých látek, o rizicích a pravidlech užívání. Má přehled o způsobu použití léčiv či lékových skupin při terapii onemocnění jednotlivých systémů a zná základní charakteristiky léčiv. Odborné dovednosti: Student porozumí základním principům obecné farmakologie a orientuje se v základních lékových skupinách jednotlivých systémů, zná specifika a použití jednotlivých lékových skupin, umí rozpoznat žádoucí a nežádoucí účinky léčiv a orientuje se v základních lékových interakcích. Je schopen upozornit na rizika terapie, zná specifika podání u jednotlivých lékových skupin, je schopen komunikace s ostatními zdravotnickými pracovníky v oblasti farmakologie (lékaři, farmaceuty) a je připraven podávat základní informace o léčivech pacientům. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: Účast na přednáškách ? 80 %. Zkouška: Písemná ? ověření odborných znalostí zahrnující obsah výuky farmakologie formou testu ? minimální úspěšnost 75%
|
|
Doporučená literatura
|
-
HROMÁDKOVÁ, L. Použití systémových glukokortikoidů v terapii infekčních nemocí. Vnitř Lék 2016; 62(2): 134-138..
-
KLOVRZOVÁ, S., HORÁK, P. Individuálně připravovaná léčiva pro pediatrii. Praha: Galén, c2013. ISBN 9788074920646..
-
KNOR, J. a J. MÁLEK. Farmakoterapie urgentních stavů. 3. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Maxdorf, 2019. Jessenius. ISBN 978-80-7345-595-8..
-
Lüllmann, H., Mohr, K., & Hein, L. (2020). Barevný atlas farmakologie (5. české vydání). Přeložil Jiří Slíva. Praha: Grada Publishing. ISBN: 978-80-271-2271-4..
-
MARTÍNKOVÁ, J. a kol. Farmakologie pro studenty zdravotnických oborů. vyd. 2, Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-247-4157-4.
-
VOTAVA, M. Farmakologie v kostce. Triton, Praha 2021. ISBN 978-80-7553-893-2..
|